Åsrangling rundt Ulfsbakktjønn (30.03.2018)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Fuglås (219m) 30.03.2018
Ingriåsen (182m) 30.03.2018
Salsås nordre (222m) 30.03.2018
Øst for Seterklova (190m) 30.03.2018
Storrønningsåsen (205m) 30.03.2018

Parkerte på tom p-plass utpå morgenen i 4 minus og sol.
Mye snø, betydelig mer enn rundt Kjerringberget igår. Skare, men tråkket ofte igjennom.
Tok strake veien opp mot Salsås Nordre. Fin oppvarming opp brattskaret før jeg brakk av retning topppunktet. Veldig kjekt med teleskopstav opp her og ellers.
Oppom steinen før jeg tok kurs Fuglås. Bratt ned før jeg gikk bratt oppom kollen før Fuglås. Så ned i skaret før jeg begynte turen opp mot toppunktet.
Utrolig flott utsikt herfra, dermed ble det vannpause og klestørk i sola. Ble sittende ganske lenge å nyte sola før jeg fulgte et spor ned mot Bakkanetjørna. Her tuslet jeg over isen langs kanten. Opp mot Storrønningsåsen valgte jeg å gå opp brattryggen. Mye klyving og en artig oppstigning til kapellet. Ingen pause her. Fulgte tråkk ned mot Seterklova før jeg brakk av og gikk bust på brattveggen. Prøvde først en rute som ble vel dristig, gikk ned noen meter og fikk jenka meg opp, med hjelp av staven på full lengde, opp på en avsats som jeg så villle føre meg opp mot toppen via et skar. Kort pause på toppen før jeg gikk bratt ned og opp mot Storrønningsåsen Øst.
Her fant jeg en bar, ganske så flat fjellkant i le jeg kunne raste på. Det ble en lang og god full strekk utpå her, før jeg fyrte bål og "svidde" meg noen grillpølser....så full strekk på nytt...kan man ha det bedre?
Videre gikk turen over nok en kolle før jeg entret liene under Ingriåsen. Opp på toppen og videre tilbake til bilen. Nok en flott påsketur i nærområdet var over.