Storøra på Stabblandet (26.03.2018)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Ascents Storøra (905m) 26.03.2018

Påsketur til Storøra (905 moh) på Stabblandet i Aure, denne gangen med ekstra lang anmarsj pga. mye snø på vegfen inn til Fjelnesdalen.

På grunn av mye vind og hard skare, forkasta vi Skarven på Tustna denne gangen og gikk heller for ei solvendt og vindskjerma fjellside på naboøya Stabblandet. Vegen fra Innerberg til Fjelnesdalen var på ingen måte brøyta, og anmarsjen ble på 2,5 km før vi kunne begynne på stigninga.

Oppover Fjelnesdalen måtte vi passere massene fra et stor skred som fikk i mildværet i palmehelg. Skredet hadde starter i bratthengene øst for Innerbergssalen og nesten opp mot kraftlinja litt oppover i motsatt side.

Mye hard skare oppover forbi Runden (609 moh) gjorde at skarejerna ble funnet fram. Fra om lag 500 moh fulgte vi en liten rygg midt i fjellsiden. PÅ denne måten unngikk vi for det meste å bevege oss i terreng over 30 grader.

Toppryggen var veldig vindpåvirka, men når utsikten er god, er det liten grunn til å klage.

På veg ned, hadde sola tina opp de øverste 5 cm skaren, så føret ble ganske bra.