Storfjellet og Skarven i Gjemnes (29.03.2018)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Ascents Skarven (753m) 29.03.2018
Storfjellet i Gjemnes (797m) 29.03.2018 15:00

Kort tur på oppom "nytt" fjell på veg heim fra før-påskeferie.

Dette fjellet kunne jeg se fra stuevinduet mesteparten av oppveksten i Torvikbukt. Likevel hadde jeg aldri vært oppom det. Før nå.

Jeg parkerte ved en lunningsplass ved Rød langs den nye E39. Fra Solenes gikk turen opp på skogsveg gjennom hogstfelt. Denne gikk etterhvert over til en godt merka sti. Etter tregrensa kryssa jeg ei myr og gikk innom en varde på toppen av denne. Deretter holdt jeg vestsida av fjellet mot Rørhammaren før jeg etter hvert kom opp til topplatået (som består av fire varder) som omkranser Storfjelltjønna. Flott utsikt.

Etter toppen, gikk turen videre østover til SKarven (753 moh). Ved Stordalen hadde det gått flere skred for omtrent ei uke siden. Jeg dokumenterte disse. Videre til Skredlitjønna over Alongslættet og kryssing av Dunadteigelva og ned til Stenlielva.

Litt strabasiøs nedtur, men med noen små justeringer, kan dette bli en fin nedfart.

Returen via Skarven skissert med rød krussedull