Gregorshornet (29.03.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Gregorshornet (1,116m) 29.03.2018 22:54

Fjerde skidag på Sunnmøre i påska 2018. Fortsatt knallblå himmel og nærmest vindstille. Nesten ikke til å tro. Forflytta basen fra Ålesund til Stordal. Har sett rett over til Gregorshornet fra hytta på Mosetra i 30 år - gøy å endelig å besøkt toppen av det.

Mot Røysetsætra og veien over Stavsengfjellet

Ikke helt enkelt å finne parkering, endte med å skvise bilen inntil ei snøfonn i innkjørselen til noen hus. Fulgte først skogsvei oppover mot Røysetsætra. Her var det et flott tun som tydelig var bebodd i påska. Videre herfra fulgte vi glissen bjørkeskog og minste motstands vei oppover.

Marie i god driv oppover. Littlebotn i bakgrunnen.
Jevn og fin helling oppover. Hadde en lunsjpause omtrent halvveis oppi siden med utsikt mot Stranda og, som alltid, Slogen i det fjerne. Platået på toppen er flatt og stort. God utsikt i alle retninger, både mot Stordal, Jasvollbotn og Overøye. Fikk også sett nærmere på ryggen bortover mot Blåtinden som står høyt på ønskelista.

Hele fjellsiden ligger i solsteiken, og dette gjorde sitt til at snøen var så som så. Stor fart måtte til for å bryte gjennom skarelaget i høyden, mens det var relativt hardt lengre nede. Marie syntes det var slitsomt, mens jeg egentlig synes det er ganske moro med litt krevende snø i blant.

Småkrevende snø nedover i digg cruise-terreng