Kystkolleklyving ved Kjerringberget (29.03.2018)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Hågakollen p-lomme (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Hågakollen (73m) 29.03.2018
Kjerringberget (116m) 29.03.2018
Såtåsen (110m) 29.03.2018
Visits of other PBEs Hågakollen p-plass (25m) 29.03.2018

Fra fjell til fjord :-)
Etter ei snau usedvanlig flott uke på fjellet med ungene, var det på tide med litt kystkolleklyving.
Valget falt på området rundt Kjerringberget.
Parkerte på p-lomme nedenfor Hågakollen. Omtrent snøfritt i brattliene under Hågakollen, men definitivt ikke svafritt. Gikk bust på og småkrevende klyving, kratting og kontinuerlige rutevalg uteble ikke...herlig! Flott start i finværet. Oppe på toppen var det gild utsikt og Skrim lå hvit og innbydende i det fjerne. En flokk kortnebbgjess dro ufortrødent nordover...det er vår!
Ble pause på toppen av Hågakollen i vårsola, varmt og godt.
Videre gikk det bratt ned mot foten av Såtåsen og siden småbratt oppover snøfylte lier.
Nok en pause på toppen, denne gang med full strekk og klestørk, og med utsikt til Skagerak og Kjerringberget. En sanglerke trakk plystrende forbi...nok et flott vårtegn.
Videre gikk turen mot Kjerringberget hvor jeg har vært noen ganger før, valgte derfor en ny rute opp. Den skulle vise seg å være riktig så flott gjennom et trangt storsteinet skar og siden bratt opp mot toppen. Stoppet ikke her oppe men gikk videre utover og siden ned på andre siden. Fulgte veien et stykke før jeg knakk av med retning bilen. Tråkla meg over nok en ganske krevende svakolle. På vei ned fra steinkollen "måtte" jeg hoppe ned en liten svaskrent og lande i et hasselkjerr. Mistet balansen i landinga og ramla over turstaven som knakk i to...pytt sann...fikk en perfekt klyvestav i isøksstørrelse. Dermed ville jeg prøve den nye staven i kollen øst for p-lomma. Her var det herlig utfordrende om man vil og staven kom godt til nytte, uten den hadde jeg nok ikke kommet opp via dette rutevalget. Flott topp, bratt og ulendt. Nok engang lang pause på toppen i le og sol i fjeset. Ny klestørk, mat i kroppen og nyte vårdagen .
Tok en liten rundtur før jeg gikk tilbake mot bilen, men følte at turen ikke skulle avsluttes.
Dermed bar det opp en annen krevende svakolle. Ikke fryktelig mange veier opp her, men fant en artig rute opp. Flott utsikt fra svautspringet på toppen, dermed gikk jeg i full strekk igjen på en dyne av blærelav og lærlav og ble liggende lenge. Varmt og godt...herlig sløv avslutning på turen. Sola var på vei til å bli mjuk når jeg prøvde å finne en annen vei ned. Valgte etterhvert å hoppe ned nok en skrent for komme inn på ruta opp. Sekk og nyvinningen av en stav ble pælmet rolig ned før jeg forsiktig sklei utafor kanten. Landet litt feil og gikk overende på rompa i kvist og kjerr. Til pass for meg, men ingen skade skjedd bortsett fra litt lett akupunktur med einernåler, og moro var det lell ! Måtte også friste et siste lite "stunt" opp en spennende klyvetrase under Hågakollen før jeg gikk ned samme rute som opp...og dermed var en usedvanlig flott dag i spennende kystkoller over for denne gang...men det er mer igjen av påsken :-)