Snøhetta (27.03.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Hjerkinn (1,043m)
Endpoint Hjerkinn (1,042m)
Ascents Snøhetta (2,286m) 27.03.2018
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 27.03.2018
Visits of other PBEs Snøheimvegen Bom (1,020m) 27.03.2018 15:00

Etter litt planlegging kvelden i forveien, fant pappa og jeg ut at vi skulle prøve oss på en vintertur til Snøhetta. Pappa kjøpte inn nødvendig utstyr til vinterovernatting, og vi pakka i all hast før vi kjørte mot Dovrefjell i 07:00-tida tirsdag morgen. Da vi kom til Lillehammer litt etter 10, fant vi ut at vi skulle kjøpe oss en pulk som vi kunne dra opp til Snøheim. Vi gikk inn på G-sport, der vi spurte om dem hadde pulk med umiddelbar tilgang. Det stod ingen i butikken, men om vi venta i 20 minutter skulle dem kjøre opp på Fjellpulken og hente en. Det slo vi til på. Etter vi hadde handla mat, gikk vi tilbake på G-sport, og der var vi i 30 sekunder før pulken var i butikken. Makan til service!

Vi kom fram til Hjerkinn, og parkerte langs veien ved Snøhetta Panorama (Var skiltet med P-plass). Pakka i pulken, og fylte vannflasker, før vi gikk. Etter 4-5 km kom pappa på at vannflaska hans stod oppå bilen, så vi fikk klare oss med den ene vi hadde + termoser. Vi valgte ei mer direkte rute opp istedenfor veien, og fikk svi for det etter 7-8 km. Der kom vi til ei relativt djup elvedal som vi fint fikk forsere. Etter mye kluss og tull, kom vi oss endelig opp på veien på andre sida, og vi fulgte den merkede vinterløypa resten av veien til Snøheim.

Vel framme ved Snøheim, var det bare å få satt opp teltet og fyrt primusen. Mens pappa knota med teltstengene, fikk jeg varmet opp litt snø på primusen. Pappa fikk nedkjølt fingrene ganske kraftig mens han knota med teltet, og satt et kvarters tid og varma dem for å ikke få frostskader rett etterpå. Rundt da begynte primusen å fuske, og vi var litt pessimistiske til om det blei varm mat til kvelds. Heldigvis fikk vi varmet opp vannet, men vi fikk det ikke til å koke. Vi la oss med mye klær, og forberedte oss på ei kald natt på Dovrefjell.

Etter 12 timer søvn, våknet vi endelig i 10-tida. Det hadde vært ei relativt kald natt, og begge var mye våkne. Nå hadde heldigvis sola begynt å ta i teltet, og vi fikk litt varme. Pappa inspiserte primusflaska, og oppdaga en svær grønn klædd med gugge i bunnen. Usikker på hva det var, men da den var tatt ut gikk primusen knirkefritt igjen. Koste oss i teltet lenge, før vi fikk pakka ned og kommet oss avgårde i 12-tida. Her møtte vi dem som sov på Snøheim, som kunne opplyse om at det hadde vært -22 grader den natta. Ny personlig rekord for begge to.

Vi fulgte vinterruta oppover, og ved 1700 høydemeter fant vi ut at vi skulle sette fra oss skia pga. hard snø og mye stein. Det gikk i passe tempo oppover, og vi nådde toppen etter ca. 3 timer. Utsikten var formidabel, og bortsett fra ei og annen flystripe var det ikke tegn til skyer. Mens pappa kledde på seg og prøvde å spise litt mat, dro jeg bort på Midttoppen. Litt isete og hardt, hadde vært mye behageligere med stegjern. Fra toppen så det ganske vilt ut bortover Snøhettatraversen, det får bli en annen gang!

Ned til teltet igjen brukte vi litt over 1 time, og der tok vi av fellene og cruiset ned til bilen igjen. Nå begynte det å gå på reservene løs, og vi gikk begge to på rein vilje den siste timen. Det gikk ganske fort ned fra Snøheim, og etter 2 timer derfra var vi nede ved bilen. Vi pakka fort inn, tok på oss tørre sokker, og kjørte ned til Dombås for en kebab. I Gjøvik fylte vi ytterligere på med litt McDonalds. Alt i alt en helt super tur!