Gladihaug og Jerfjellet, Lindås (12.11.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hopsdal (176m)
Endpoint Samme (176m)
Ascents Gladihaug (430m) 12.11.2011
Jerfjellet (279m) 12.11.2011

TO NYE LINDÅSTOPPER

Nydelig høstvær i Bergensområdet denne lørdagen i november som passet perfekt til et besøk i nabokommunen Lindås nord for Bergen.

GLADIHAUG
Kjørte E39 nordover, tok av mot høyre til Leknes og straks etter igjen til høyre over E39 på sidevei til Hopsdal. Flott kulturlandskap oppover Hopsdalen. Parkerte ved enden av veien på P-plass som brukes i forbindelse med skianlegg i Hopsdalen på ca 180 moh. Spurte bonden på innerste garden etter sti til Gladihaug. Bonden var ikke helt fornøyd med min måte å uttale navnet Gladihaug på, så jeg fikk en liten, men vennlig korreks! Samme mann kunne fortelle at navnet kommer av soleglad. Solen går ned bak Gladihaug, og han har oversatt navnet på toppen til Sunset Hill!
Start kl 1230. Jeg fant sti og traktorveg, men gikk litt feil oppe ved et utmarksgjerde. Isteden for å gå omvei mot NV fortsatte jeg rett mot toppen i litt uryddig terreng til jeg var oppe på flaten på ca. 400 moh. Så var det bare å gå rett mot toppen som er markert av et trigmerke. Kasse med turbok vest for toppen. GPS 0298653 6721312. Nydelig utsikt innover Osterfjorden og vestover mot Radøy og Holsenøy i klart høstvær! Traff en annen turgåer som også hadde gått opp fra Hopsdal på toppen, og fulgte etter han på god sti et stykke sør for der jeg hadde kommet opp. Turen tok ca. 1 time og GPSen viste 268 hm som virker rimelig i forhold til terreng.

Her på øverste gården i Hopsdal starter stien mot Gladihaug
Gammelt steinhus i kulturland-skapet - muligens et torvhus
Utsikt vestover mot Radøy og Meland fra Sunset Hill!
Start date 12.11.2011 12:26
End date 12.11.2011 13:33

Fortsatte mot dagens neste mål - Jerfjellet. Den korteste veien til Kleivdal var stengt, så det ble en omvei om Eikanger til Høyland før jeg kom frem til startsted på Søreide ved østsiden av Storavatnet.

JERFJELLET ELLER HERSNIPA
Tydelig skilt i vegkanten. Start på 50 moh kl 1430. Fulgte først en skogsvei litt nordover før denne gikk over i sti som snart går bratt oppover NV av fjellryggen mot topp-platået på ca. 200 moh. Blå sikringstau var spent ut mellom trærne på de bratteste stedene. Oppe på ryggen gikk jeg rett mot målet, men mistet den gode stien i et myrområde og i motlys. Turen var fin, men selve toppen skuffende. På GPS stedet 02991181 6726139 var der et trigpunkt i form av en nedfalt stang, og på denne et skilt som indikerte at toppen kalles Hersnipa 277 lokalt! Dette er enda en overgrodd skogstopp med sterkt begrenset utsikt. Synd at ikke Lindås kommune rydder skog på slike topper slik at utsikten kommer til sin rett! På tilbaketuren fulgte jeg godt merket sti som før myren går skarpt av mot vest, og følger vestryggen av åsen i fint skogsterreng til toppen. Turen tok i overkant av en time med høydestigning ca 250 m.