Uranosbreen - drømmeteltplass (25.03.2018)  4

Written by 2000turer (Per Morten Brusveen) GSM

Start point Reikesteinsodden (1,083m)
Endpoint Reikesteinsodden (1,087m)
Ascents Søre Sagi (2,040m) 26.03.2018 13:10
Sagtakk mellom Sagi S og N (2,030m) 26.03.2018 13:17
Mjølkedalspiggen (2,040m) 26.03.2018 14:45
Sagi N2 (2,025m) 26.03.2018 17:36
Nørdre Sagi (2,040m) 26.03.2018 17:49
Uranostinden S1 (2,037m) 27.03.2018 09:54
Uranostinden S2 (2,048m) 27.03.2018 10:08

Innspurten på 2000-prosjektet kunne endelig starte! Noe forsinket, et halvt år sånn omtrent, pga en tidlig og hissig start på vinterværet i fjor høst. Det står igjen 16 topper, og disse har jeg plan om å gjennomføre i løpet av mai. Først ut måtte bli tur til Uranosbreen.

Sagi traversen, Mjølkedalstinden og sørtoppene på Uranostinden var planlagt å gjøres på sommerføre. Da ikke det gikk(i fjor høst), ble alternativ plan lagt. På ski inn til Uranosbreen fra Tyin, telt høyest oppe på breen og tur på Sagi og Uranostinder.

Dag 1

Turkompis er igjen Roger, han kan bruke denne turen som generalprøve til sin årets tur - Norvestpassasjen. I tillegg til å være en utmerket turkamerat, deler jeg og Roger interessen med å bestige topper over en viss høyde, og med minst mulig primærfaktorhøyde. Vi drar fra Vingrom tidlig, men har det ikke travelt, da vi "kun" skal gå inn på breen for teltplass i dag.

Veldig fint utgangspunkt å parkere ved Reikesteinsodden. Vi går med pulker, enkelt valg for å ta med oss leirutstyr og litt ekstra komfort på en forholdsvis "flat" etappe. Det er bedre vær enn forventet. Overskyet, og fint lys, lite vind. Ganske greie snøforhold over Tyin også, så vi starter i fin hastighet, det går lett.

Vi tar snarveien over Trollsjøen, og videre oppover Koldedalen. Inne i dalen er det lavere skydekke og utsikten til de flotte toppene inne her i fraværende i dag. Som forventet. Vi bare gledet oss til det skulle lette til dagen etter. Likevel fint å gå, selv om det kjennes tyngre å beveges seg med pulkene når høydemeterne stiger noe mer etterhvert. Så skulle noen brattere stigninger forseres, mellom Koldedalen og Uranosbreen. Så merker vi at den "flate" etappen ikke er så flat lenger, og den det å "kun" gå inn på breen nok tok lenger tid enn forventet de tross alt 700 høydemeterne. 18 kilometer inn, og stigningene opp mot breen og opp til platået tar tid og krefter. Vi når fram til øverst på breen akkurat i tide til å sette i stand telt før det blir mørkt.

Roger graver dypt opp mot breen

Dag 2

Våkner til grumsete vær på mandag. Skulle jo være strålende sol i dag, spådd fint vær over hele sørnorge! Vi ligger litt på været, men kan ikke vente for lenge. Vil gjerne ha litt margin i dag, vanskelig å vite hvor lang tid turen over Sagi og Mjølkedalspiggen tar, da vi må regne med å gå opp på Sagi fra begge sider.

Langeskavltinden fra foten ved Sagi

Litt dårlig sikt, men akkurat glimt nok til å se ruten opp til ryggen mellom Sagi og Mjølkedalstinden. Det er spådd faregrad 3 for snøforholdene i Jotunheimen, så vi er litt skeptiske før start på oppstigning. Viser seg at forholdene i vestvendte sider er meget fine, så flanken opp er trygg. Vi setter igjen ski og sekk nede på ryggen mellom toppene, og går på stegjern opp til Sagi. Her møter vi ikke så fin snø. Sukkersnø og svært lett vindblåst snø over bart berg gjør noen passasjer opp vanskeligere. Kommer oss opp med god hjelp av stegjern og øks. Å gå videre over eggen til Nørdre Sagi blir ikke aktuelt i slike forhold. Vi returnerer til skiene for å gå på Mjølkedalspiggen før vi går rundt og opp til Nørdre Sagi fra nord.

Fra ryggen før oppstigning til Sagi

Greit å gå ryggen ut mot Mjølkedalspiggen, selvfølgelig med omgåelsen ut på breen for å følge nordryggen opp til toppen. Får noen glimt av flotte omgivelser innimellom, men ergrer oss litt for å ikke få det beregnede finværet på denne dagen.

På toppen av Mjølkedalspiggen mot Sagi

Vi krysser breen mot Sagi igjen under et oppsprukket parti, og kan holde en fin rute uten å trenge å ta for lav høyde når vi runder fjellet mot nord. Når vi kommer rundt til vestsiden av fjellet, oppdager vi noe mer ustabile snøforhold. Gir oss likevel ikke noen problemer ettersom det er lett å bevege seg i slakt nok terreng uten å passerere under utsatte flanker. Vi setter fra oss skiene igjen før det brattere partiet de siste par hundre høydemeterne. Her er det stabil snø. Det bratner til mot toppen, og også her er det sukkersnø med dårlig hold og feste. Blir mer utfordrende enn forventet her også, men løser seg greit. Vi får noen gløtt av sol, og utsikt og opplevelsen av en flott Sagi-egg gir oss godfølelsen.

Opp en smalere egg rett før toppen av Nørdre Sagi

Bruker lengre tid enn planlagt i dag også, noe dårlig feste i snø og sure og kalde forhold får ta skylden for. Det blir en kald og hustrig retur tilbake til teltet, som vi når akkurat i tide før mørket.
Etter en god Real middag med diverse søtsaker til dessert, dupper vi av et par timer. På denne tiden og fram til vi bryter oss ut av den varme posen for å ta nattstellet, har vinden løyet. Og vi oppdager at nå har godværet kommet. Det har blitt enda kaldere, kanskje minus 20 grader, men synet når vi går ut av teltet varmer. Månelyst og stjerneklart! Så ble akkurat slik jeg hadde håpet på - drømmeteltplassen!

Drømmeteltplassen foran Uranostinden i måneskinn

Dag 3

Jeg mangler de 2 toppene på søreggen av Uranostind, og har sett meg ut å gå opp den bratte flanken mellom disse. Så jeg har vært spent på hvor bratt, og ikke minst, hvordan snøforholdene opp der er. Har vært vanskelig å vite så mye om, da jeg ikke har sett noe særlig bort til flanken den tiden vi har vært oppe her. Så våkner vi til en aldeles nydelig dag, og jeg gjør meg klar til å gjøre et forsøk opp til toppene. Flanken viser seg å være brattere enn det har virket som, opp mot kanskje 45 grader på det bratteste. Det må være absolutte perfekte snøforhold for å gå opp her. Og det er det. Veldig fine snøforhold, og ingen antydninger til sprekker. Jeg går likevel en sving rundt et område som på sommertid som regel viser en stor bresprekk- eller glippe, inntil fjellet på høyres side på vei opp.

Uranostinden

Så er turen en suksess, for en utsikt! Oppe på eggen er både nære og fjerne fjell et fantastisk skue. Uranostinden og Falketinden, Hurrungane er ganske nært på og jeg ser mesteparten av Jotunheimen mot nord. Skjønner at det er lett å like fjord og fjell altså, men Jotunheimen er så storslått at den trenger ingen fjorder for underbygge sin storslagenhet.

Vi har hele dagen i dette strålende været å bruke på vei ut igjen. Og vi tar oss god til og gode pauser for å nyte utsikten og sola.

Flott!

Written by Fjellsamleren 11.04.2018 18:55

Ser ut som dere fikk en nydelig tur!