Tveitakvitingen (27.03.2018)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Tveitakvitingen (1,299m) 27.03.2018 19:32

Elias annonserte tidlig at han ville prøve seg på Tveitakvitingen i løpet av påsken, så da Palmehelgens ruskevær begynte å gli over var det bare å gjøre seg klar. Det var fortsatt vær grått og frisk bris da vi startet, men Yr hadde lovet klarvær utover dagen.

Første etappe gikk i oppkjørt løype fra hytten, via Holsete til foten av Fagrafjell. Oppover mot Fagrafjell var det knallhard skare pga de siste dagenes mildvær så fellene måtte på her. Så rant vi ned mot Breiarusta og tok oss opp til Såta hvor vi tok dagens første pause. Nå hadde skyene begynt å lette som lovet og her oppe var det også adskillig mindre vind.

Pause på Såta. Utsikt mot Strandebarm og Hardangerfjorden

Til nå hadde vi ikke truffet en sjel, men fra og med vi kom inn på den vanligste traséen fra Kvamskogen mot Tveitakvitingen var vi alt annet enn alene. Turen gikk nå videre langs hovedtråkket opp Stueveggen, over Gråfjellet før man tar fatt på den siste stigningen til toppen. Over 7-800 meter hadde det ikke vært plussgrader de siste dagene, så her var det herlig silkeføre, med 10-15 cm tørr pudder over en fast såle.

Stueveggen
Har begynt på den siste stigningen

De siste 300 høydemetrene mot toppen var seige og Elias begynte å kjenne det her. Men nå var målet i sikte så det var null problem å holde motivasjonen oppe. På toppen var det rundt 10 minus og bitende vind, så vi tok oss bare tid til noen kjappe bilder før vi tok av oss fellene og gjorde oss klar til returen. Kjøringen ned igjen de de øverste 500 høydemetrene var som forventet nydelig og selv med fjellski var det enkelt å surfe nedover med henholdsvis telemark og slalåmsvinger.

Like før toppen
Vi klarte det!
Fellene tas av
Pause på vei ned mens vi nyter utsikten mot dagens mål

Returen gikk uten uhell, og etter seks og en halv time på tur kunne vi slappe av med litt "afterski" i hytteveggen. Takk for turen Elias!