Ringsrudåsen (25.03.2018)

Ascents Ringsrudåsen (842m) 25.03.2018 15:06
Øst for Ringsrudåsen (837m) 25.03.2018 15:08
Visits of other PBEs Finndalen bomvei parkering (803m) 25.03.2018 13:53
På vei tilbake til hytten etter besøk på Nevelfjell ville jeg også ha med meg Ringsrudåsen, hvis punkt like sørøst for denne er høyeste punkt i Gjøvik kommune. Parkerte på stor P-plass ved bommen til Finndalen bomvei. Bommen stod åpen, men en forbipasserende fortalte at denne kunne bli stengt på kort varsel, så jeg spente skiene på og staket meg avgårde på Finndalsveien. Etter ca 1/2 km bred maskinkjørt løype på høyre side(vest) av veien, som jeg fulgte videre forbi Finndalssetra i sørsørøstlig retning. Et lite stykke forbi Finndalssetra svingte løypen markert mot høyre (vest), mens jeg fortsatt i mer sørlig retning oppover nordryggen i retning Ringsrudåsen. Litt tung våt snø, og temmelig bakglatt da det var et par plussgrader i luften og sannsynligvis også i snøen, og jeg ikke hadde høvelig smurning med til slikt føre. Litt opp og ned, delvis i snøscooterspor før jeg kunne innta Ringsrudåsen, som bød på brukbar utsikt i nordlig og vestlig retning. Rente ned et lite skar mot sørøst og opp på Øst for Ringsrudåsen; Gjøviks høyeste punkt.
Utsikt sørvest fra høyeste punkt i Gjøvik kommune
Utsikt fra Ringsrudåsen mot Synnfjell/Spåtind

Atskillig raskere ned igjen enn småkavingen på vei opp, og greit tilbake til bilen via gode skispor.