10 topper i Herøy kommune! (23.03.2018)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Goksøyr p-lomme (10m)
Endpoint Kvalsvikeidet p-lomme (60m)
Ascents Barmen (278m) 23.03.2018
Leinestøylen p-plass (70m) 23.03.2018
Skagetåa parkeringsplass (14m) 23.03.2018
Sævik parkeringslomme (7m) 23.03.2018

(Dette er en samling av 8 fjellturer på én dag. For enkelhets skyld, registrerer jeg alle som én tur.)

Etter å ha jobbet mye med studiene i det siste, var det deilig å kunne kjenne på friheten av å bevege seg utendørs en hel dag. Første dag i påskeferien ble benyttet til å bestige intet mindre enn 10 nye fjelltopper! Dette var forøvrig ny rekord, da jeg aldri har besteget mer enn 6 topper på én dag tidligere. Jeg og en kompis av meg, Birger, bestemte oss for å bestige alle toppene rundt Fosnavåg (med unntak av Keipen på Skorpa).

Vi kjørte hjemmefra rundt 07:00, tok 08:00 på Sulesund og kom igang med selve fjellturen ute på Goksøyr kl 09:15. Hele turen skulle samlet sett vise seg på ta 10t 20min, inkludert kjøring mellom toppene.

Rundebranden

Brukte 24min til toppen. Totalt 285 høydemeter og 2,3km til toppen. Turen går på steinheller, for vern av naturen. Rimelig folksomt her i perioder, men vi møtte ingen denne dagen. (litt tidlig ute med tanke på hekkesesongen)

Vi parkerte på snuplassen (dette bør ikke gjøres fra mai og utover, grunnet mer trafikk). Fulgte normalruta til toppen

Oppe på kanten, ved fulgefjellet.

Toppen!

Varden

Vi var svært usikre på om vi ønsket å gå fra Rundebranden, eller om vi ønsket å kjøre til andre siden av øya, og gå bratt opp Varden fra østsiden. Da det var noe lenger mellom toppene enn vi hadde trodd, samt at vi ikke så stien mellom toppene, bestemte vi oss for å dele det opp i to turer. Vi gikk fra kirkegården på Runde. Vi måtte gå gjennom mye kratt, granskog og bratt ur. De 320 høydemetrene til toppen tok 32 minutter. Denne turen var 3,2km lang.

Utsikt fra toppen! Rundebranden i bakgrunnen

Vardane

Remøya har kun én topp. Denne var enkelt å bestige. Vi parkerte øverst i byggefeltet. Herfra er det knappe 170 høydemeter fordelt på vel 1km. Turen opp hit tok knappe 20 minutter.

Vi gikk langs en liten innsjø. Alle insjøene vi møtte på denne dagen var helt eller delvis islagte. Dette er ikke vanlig her ute.

Utsikt fra toppen!

Leinehornet og Leinebjørnen

Vi kjørte til toppen av byggefeltet av Leine. Vi kombinerte disse to toppene som én tur. Det er ikke veldig mye å tjene på dette, da skaret mellom toppene er såpass dypt, samt Leinebjørnen ligger sør for byggefeltet og Leinehornet ligger nord for byggeplassen. Turen var samlet sett 6,4km lang, inneholdt 450 høydemeter og tok 1t 20min.

Nesten oppe på Leinebjørnen. Utsikt mot det litt høyere Leinehornet og byggefeltet på Leine.

Utsikt mot Myklebust og Eggesbønes på Bergsøya. Hornseten til høyre og Igesundshetta til venstre

Nesten på toppen av Leinehornet

Hornseten

Dette var dagens enkleste bestigning, og kanskje den mest populære (i hard konkurranse med Rundebranden). Turen til toppen tok kun 12 minutter. 130 høydemeter og 1km hver vei.

Stor parkeringsplass øverst i byggefeltet

Fin vei de første 400 meterene

Diverse treningsapparater på vei oppover

Bergsøy skule ligger like i nærheten. Trolig noen derfra som har laget kunst ved starten av stien

Var aldri oppe i rød sone, men generelt høyt aktivitetsnivå. Dette er pulsen de siste 4 timene, fra da vi var på vei opp mot Hornseten.

Utsikt fra toppen!

Igesundshetta

Vi parkerte øverst i byggefeltet vest for Fosnavåg sentrum. Vi fant ikke stien, så begynte bare å gå bratt oppover lia. Var omtrent 1km hver vei. Vi brukte knappe 20 minutter på de 180 høydemetrene.

Utsikt mot to islagte innsjøer like vest for toppen

Utsikt fra toppen

Skagetåa og Storevarden

Vi kjørte til parkeringsplassen ytterst på Koperstad. Klokken hadde nå blitt 16, og vi hadde begynt å bli slitne, etter å ha vært på farten i nærmere 7 timer. Vi så for oss å bruke rundt 3 timer på de 3 siste toppene

God skilting like ved start

Veldig bratt sti opp mot Lemevatnet (188moh)

Det ble kjapt god utsikt mot sjøen

Utsikt østover fra Skagetåa

Fornøyde med 8/10!

Utsikt mot Keipen (431) på Skorpa. Det går, såvidt jeg vet, ingen fast båttransport hit. Om noen har planer om å bestige denne toppen, må de gjerne si ifra! Jeg er gira

I stedet for å gå helt ned igjen til parkeringsplassen, nesten på havnivå, for så å kjøre til byggefeltet i Kvalsund, valgte vi å gå direkte videre mot Storevarden.

Det ble en del gåing i snø på denne toppen, men den var i gjengjeld den eneste med betydelige mengder snø

Toppen er nådd!

Dagens selfie nr XX

Fin utsikt fra toppen.

Barmen

Klokken ble 19 før vi fikk begynt å gå mot topp nr 10. Denne var heldigvis nokså grei å nå. Dette er ikke et vanlig turvalg, og har dermed ingen gode stier. Vi brukte 22 minutter på de 260 høydemetrene til toppen. Denne turen var ca 1,25km hver vei.

Kl 19:25 nådde vi topp 10/10! Vi var svært fornøyde med dagens turer!

God sti mot fuglefjellet som ligger vest for toppen