Bogafjellet, Snökkja og Revura (25.03.2018)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Bogafjellet (444m) 25.03.2018 13:07
Snøkkja (282m) 25.03.2018 14:21
Revura (236m) 25.03.2018 14:52

Fulgte stort sett GPS-sporet til elbow på denne turen. Traff snöen på vei opp mot Bogafjellet på ca 250 meters högd. Det verste var dog ikke snöen, uten alle glatte rötter som lå over hele stien. Ellers godt merket og velholdt rute med store röde merker högt opp på mange trär og tau utlagt på bratte partier. Fulgte spor som sannsynligvis var fra dagen för til turboksvarden og deretter i snö/fjell til flere toppunkter. Litt uklart hvilken som var höyest når en vel er på toppen. Tilbake samme vei.

Videre mot Snökkja. Litt skjult stistart når man kommer nordfra men ellers også greit merket rute denne. Först på toppen for dagen, men traff et fölge på tre på vei ned. Hele området rundt Skålavatnet virker å väre et populärt turområde.

Innså på vei ned at jeg ikke skulle rekke fergen og istedenfor å sitte en halv time i bilen på fergekaien valgte jeg å ta en litt mindre besökt topp med 60 m pf, Revura. Fant et hjortetråkk og veldig mye hjortespilling. Skremte nok opp noen dyr som jeg kun hördte på vei opp og klarte å få öyne på en annen hjort på toppen. Tror ikke at pb-punktet er högste punkt på denne, men rakk ikke måle skikkelig för jeg måtte halvjogge tilbake for å rekke neste ferge. Alltid göy å se hjort! Det om noe motiverer til å gå på skjeldnere besökte fjell.