Nevelfjell (25.03.2018)

Ascents Nevelfjell (1,090m) 25.03.2018 12:20
Visits of other PBEs Lillehammer (200m) 25.03.2018 11:13
Nevelhytta (1,090m) 25.03.2018 12:17
Dagstur til Lillehammer. Klokken hadde blitt stilt til sommertid natten før, og jeg satset på å komme før "hovedinnrykket" til Nordseter denne palmesøndagen, som tegnet til å bli riktig så fin. Dog allerede rikelig med biler på p-plassen på Nordseter ved ankomst, men fortsatt godt med plass. Mange, både store og små, på vei i skiløypene; dette så ut til å bli en flott dag for alle. Hadde sett dagens mål Nevelfjell allerede fra starten på Nordseter, det så jo slett ikke langt ut. Litt for ivrig i løypen i de slakere partiene i starten, og fikk svi litt for det...
Nevelfjell sett fra Nordsetersiden

Nærmere fjellet, hvor maskinkjørte spor svingte markert mot høyre, fortsatte noen klart mindre brukte spor rett mot toppen, og jeg fulgte disse. I de brattere partiene i østflanken av fjellet var sporene delvis igjenføyket, men relativt fast snø, og greit å gå videre. Etterhvert tiltagende flimring og pulserende ringer i venstre synsfelt, lurte på om jeg hadde blitt eksponert for i overkant mye lys, men innså snart at det var visuell migreneaura; årevis siden sist jeg har hatt dette. Etter en halvtimes tid forsvant det gradvis; påfølgende hodepine var heldigvis av det mildere slaget og la ingen vesentlig demper på en flott turdag.
Nevelhytta sett fra toppunktet.

Måtte konsultere Peakbookappen for å forsikre meg at jeg var på høyeste punkt; Nevelhytta så faktisk ut til å ligge høyere enn toppvarden, men gjør altså ikke det. Sikteskive på toppen. Vid utsikt; mest spektakulært var toppen av Rendalssølen som kunne ses i nordøstlig retning. Ned igjen via østryggen, som viste seg å være den veien de aller fleste brukte.