Utsikten m/Snilen som fjellfører - Horten (24.03.2018)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ramsliveien (43m)
Endpoint Ramsliveien (43m)
Ascents Utsikten (126m) 24.03.2018 16:27
Visits of other PBEs Ramsliveien parkering (42m) 24.03.2018 16:06

Linn Therese og Morten kom til oss fredag kveld. Neste dag tok vi en utenlandstur og kjørte sammen over Svinesund for å shoppe på andre siden av svenskegrensa. Da bankkortene var blitt varme nok, tok vi en lett lunsj på Burger King, før vi kjørte nordover på E6 igjen. Ved Svinesund var tåka tjukk og det var surt ute, men helt bart og ikke noe snø. Morten og jeg ville selvsagt kombinere svenskehandelen med topptur og grilling av pølser ute i det fri, men dette sure været gjorde oss litt i tvil. Heldigvis viste webkamera fra Horten at der var det sol, og det så lyst ut med tanke på turen til Utsikten (126).

Sola kom lenge før vi nådde Moss, så det ble en fin båttur over til Horten. Tidligere på dagen hadde Morten vært i kontakt med Snilen (Lars) for å høre om han kunne stille som fører. Det ville han gjerne, så etter ankomst Horten, kjørte vi til parkeringsplassen øverst i Ramsliveien. Der sto Snilen allerede klar for oppdrag.

Det lå uvanlig mye snø her nå, og den var temmelig fuktig idag. Snilen var skodd etter forholdene, men noen av oss andre ble nok litt fuktige på beina etter turen. Barna tok på utetøy mens Morten og jeg pakket med grillmat og tilbehør.

Vi kom oss etter hvert avgårde og fulgte det som er normalruta sånn omtrent. Mot slutten tok Snilen tet og vi andre fulgte etter i lang rekke opp et par brattere kneiker, og så var toppen der. Utsikten (126) var besteget! For Snilen var det grunn til å feire litt, da dette var hans bestigning nr. 1200. Imponerende!

Grillen ble fyrt opp og noen bilder ble tatt ved toppvarden. Deretter hadde vi pølsefest og en trivelig prat før jentene gikk i forveien nedover samme vei vi hadde gått opp. Snilen tok med Morten og meg nedover den kortere, men mer bratte og krevende nordvestveien. Her var snøen dypere, og et punkt var jo på grensen til utsatt nå på snøføre. Morten så nesten ut som en kelner der han balanserte engangsgrillen litt unna seg for ikke å søle grisete askevann på klærne.

Jentene hadde fått et såpass godt forsprang at de var ved bommen rett før parkeringsplassen litt før oss. De som var våte på beina fikk skiftet til noe tørrere, mens vi takket Snilen for en fin og trivelig tur, og vel gjennomført føring.