Fuerteventura dag 6 listekomplettering 82/82 (20.03.2018)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Arrabales (242m) 20.03.2018
Atalaya de Pozo Negra (434m) 20.03.2018
Caracol (467m) 20.03.2018
Risco de los Colinos (371m) 20.03.2018
Jacomar (437m) 20.03.2018
Cuchillo de la Lapa (304m) 20.03.2018
Morro del Penon (399m) 20.03.2018

Jeg la ut på tur denne dagen for å se hva jeg orket. Kanskje ville en varm dag lokke meg ned til stranden fra de høye fjell, kanskje ble det en syvfjellstur slik at fuerteventura-listen ble komplettert.

Start date 20.03.2018 08:29
(UTC+01:00)
End date 20.03.2018 17:14

Caracol
Denne toppen har høyest primærfaktor av de toppene jeg skulle beseire denne uken. Minst høydemeter å gå hadde vært fra fylkesvei 2, men jeg valgte å kjøre et stykke i retning Giniginamar, og opp til en slags bondegård med et tysk navn. Herfra ble det noen seige motbakker med mindre stigningsgrad til toppen. Trig.punkt og flere varder på toppen. Det må ha vært både nordmenn og tyskere her før meg. Tyskere bygger som kjent hver sin varde, de legger ikke nye steiner på en eksisterende. En dryg morgen-økt dette. Vindfullt!

Risco de los Colinos
Jeg fortsatte fylkesvei 2 et lite stykke nordover og svingte av like etter en geitegård. Her går en grusvei innover i mellom de 2 neste fjellene jeg skulle besøke. Det ble bilkjøring opp til veiens høyeste punkt og litt nedover mot havet. Jeg startet med å gå vestover og sleit meg opp bakkene i sterk vind. Fin topp dette også.

På toppen
Toppen sett fra neste topp

Cuchillo de la Lapa
Etter en drikkepause hos den parkerte tyskeren bar det opp i lia på andre siden. Fin rusletur dette også. Dagens minimumsmål med 3 topper var unnagjort. Den kraftige vinden gjorde at suget etter en økt på stranden ikke var så stort så jeg valgte å fortsette dagen med toppturer. Dette var den store blåsbort-dagen.

Morro del Penon
Nå beveget jeg meg inn i ukjent lende. Ingen veier på kartet, og langt til toppene fra vei på kartet. Jeg svingte av fylkesvei 2 i en rundkjøring ved Teguitar. Herfra ledet en smal asfaltert vei meg innover i retning neste tind. Asfalt ble etter hvert til støvete grusvei, men tyskeren klarte brasene og jeg parkerte i en grøftekant så nærme toppen jeg kunne. Herfra var det en fin rygg å gå opp mot toppen. Et stykke oppi lia fikk jeg øye på toppen, og en bratt langsgående skrent så ut til å kunne sperre adkomsten til toppen. Lenger oppe viste det seg at denne kunne rundes på høyre side og jeg kom meg vel opp.

Jacomar
Jeg fortsatte videre innover ødemarken og så at ryggen opp mot Jacomar så veldig humpete og bratt ut. Jeg kjørte derfor i retning havet til en plass med et slags sandtak. Herfra tok jeg meg opp skaret vest for toppen. Bratt og slitsomt, jeg kom meg opp ved å forsøke å holde meg på de mere faste partiene i terrenget. Mye løs grus her. God pust og høy puls opp her. Fra skaret ble det en kort og vindfull tur til topps. Nedturen på de bratteste partiene tok jeg i løs grus, det gikk fort. Siste stykket gikk jeg gjennom sandtaket, enda fortere.

Toppen sett fra forrige topp
Sjønært toppunkt

Atalaya de Pozo Negra
Det begynte å bli seint og kroppen var sliten. Jeg kjørte en litt dårlig grusvei syd for toppen. Her så det veldig bratt ut. Jeg valgte å kjøre litt forbi toppen til noen spesielle lavaklipper. Herfra gikk turen ganske direkte opp på den lange toppryggen, bratt et stykke. Videre til topps var det kurant spasering opp toppryggen, bortsett fra at den voldsomme vinden blåste meg overende et par ganger. Fint trig. punkt på toppen. En rovfugl av ukjent type flakset og skrek omkring.

Uberørt trig.punkt, så ganske nytt ut

Arrabales – prosjektavslutning
Denne lille humpen bare 1,3 km fra den trafikkerte fylkesvei 2 tenkte jeg ikke skulle bli noen stor opplevelse, rent bortsett fra at det var den siste toppen på Fuerteventura-listen. Der tok jeg feil. Jeg kom nordfra og fant en tilrettelagt parkeringsplass langs hovedveien. Fra denne er det et par hundre meter sydover til et hull i gjerdet der en sti/traktorspor går i retning toppen. Først ikke særlig spennende sti, så litt gruset sti opp mot en liten hule. Herfra gikk jeg direkte mot toppen, en skikkelig vulkankjegle med et dypt krater i midten. På vei ned igjen fant jeg en bedre sti på den andre siden av en liten kløft i terrenget. Oppe på toppen var det nok et trig. punkt. Jeg spanderte en liten æresrunde rundt krateret før jeg returnerte til den ventende tyskeren. Flott liten avstikker fra landeveien, anbefales om man vil ha en times pause fra bilkjøringen!

Nok et trig. punkt
Stilig krater, en skjult perle midt på øya

Nå har jeg 2 dager igjen på øya, men ingen flere topper å gå på. Håper på godt vær og vindstille. Dette er Fuerteventura, vindstille er jeg redd jeg kan drømme om. Fuerteventura-listen er laget etter beste skjønn og kartstudier. Si bare fra om det skulle være korreksjoner. Jeg reiser gjerne tilbake for å hanke inn en knaus eller to, og ellers ha ferie. Januar og mars måned er temmelig blåsent her omkring, det er muligens bedre på andre tider av året. Turen ble bestilt med få timers varsel. Dessverre ble kameraet igjen hjemme, så bildene er tatt med en nødløsning, min Nokia 215 mobiltelefon med ganske begrenset bildekvalitet.

Fuerteventura

Written by otto 23.03.2018 15:39

Da var den listen komplett Lars. Litt grått og trist landskap. Hadde nok blitt bedre med en Samsung eller iPhone. Si meg savner du ikke en skikkelig norsk skitur..

Sv: Fuerteventura

Written by Snilen 23.03.2018 16:37

Nix, vinteren sluttet for over 3 uker siden i følge min kalender. Forøvrig gir ikke mobilkameraet mitt noe godt inntrykk av øya. det var faktisk ganske mange flotte blomster der nå, men ingen vits i å fotografere mer enn høyst nødvendig med Nokia 215.