Fuerteventura dag 5 (19.03.2018)

Written by Snilen (Lars)

(UTC+01:00)
End date 19.03.2018 11:50

Vigan
Bilgjøring langs veien mot fyret bortenfor Playitas, kjørte av på en grusvei i retning toppen som endte på en gård oppi lia. Herfra vandring på traktorvei et lite stykke før jeg valgte å gå i bekkefaret oppover bratta. I disse bratte liene er det slitsomt med grus og løs stein, så å gå i bekken der steinene er skyllet rene av tidligere regnvær var bedre underlag. Mitt medbragte elektriske kompass sørget for at jeg holdt kursen i det tørrlagte bekkefaret. Det er bratt rett opp fra gården, men Vigans høyeste punkt ligger litt bakpå, så jeg rundet på nedsiden av noen bratte hamre og opp i et skar på sjøsiden av de bratte hamrene, derfra lettgått opp til toppen. Trig. punkt på toppen! Fra mange vinkler ser den bratte toppen høyest ut, men her blir man lett lurt.

Cuchillo de la Entalada
Jeg valgte her å kjøre opp til fyret. Fyret er en attraksjon i seg selv der det ligger på toppen, nærmest som et lite slott. Fra fyret litt nedover igjen, før jeg gikk ryggen videre til topps. Muligens raskere å gå opp fra veien lenger inn og direkte mot toppen, men det var nå en fin rygg med sjøutsikt den veien jeg valgte.

Piedra Caidas
En liten landsby innunder toppen var utgangspunktet for denne lettgåtte toppen. Liten sti opp en rygg til toppryggen, der større sti ledet meg til toppen. På vei opp kom det inn en tekstmelding med innkalling til tannlegen. Mye man må slite med når mobiltelefonen er med på tur. Dagen var ødelagt !

Marisma
En liten grusvei bakom kirkegården vest for toppen var mitt utgangspunkt. Grei vandring opp ryggen der en diger betongbolt markerte tinden, tagget ned med blåmaling.

Slapp dag dette, bare fire topper, ikke så altfor krevende