Fuerteventura dag 4 (18.03.2018)

Written by Snilen (Lars)

(UTC+01:00)
End date 18.03.2018 19:34

Montana de Melingrada
Denne toppen kikket jeg på dagen før, men uten å begå den. Jeg startet fra det høyeste utkikkspunktet på veien vest for toppen, først opp på toppen med plansjer om avstand til Saturn og Uranus etc. Så var det bare å fortsette opp og ned noen humper til jeg var ved et skar under fjellet. Veldig vindfullt nede i disse skarene, i stor kontrast til nærmest vindstille på toppene. Oppstigningen er bratt, og jeg fryktet et parti som så ut som løs, rød sand. Heldigvis var rødfargen mere fast i fisken, så jeg slapp å spole oppetter. Flott på toppen.

Montana Areguia
Denne toppen spekulerte jeg på. Det går an å komme ganske nær toppen på vei, men en del rufsete terreng og bratt lende siste biten. Jeg safet og gikk helt nede fra hovedveien i vest. Lang avstand og mye høydemeter, men ruten virket grei for øvrig. Faktisk spor etter andre som har gått oppover her, så dette er nok en slags normalrute. Lang og seig bakke opp til toppryggen. En liten hammer sperret toppryggen like etter en høyreist varde. Hammeren kan greit klyves, men jeg valgte å følge en lettgått hylle innunder toppryggen på sjøsiden. Det siste stykket minner litt om nordtoppen på Cardon, men var ganske så problemfri i forhold. Kors og varde oppe på toppblokka.

Morro de la Degollada negra
Turen gikk videre opp til sydsiden av Cardon. Her ligger 3 topper som jeg valgte å ta som en runde. Først litt spasertur innover en smal asfaltvei til en dam. Jeg valgte å gå opp på nordsiden av toppen, litt bratt opp ryggen men det gikk greit.

Resbaladero chico
Turen videre hit gikk omtrent etter rett linje-prinsippet, noe som medførte mange høydemeter opp og ned, til dels ganske bratt. Det hadde uansett blitt veldig langt å gå rundt. Mange av toppene på mine vandringer er satt opp med varde, men her manglet det, så det ble gjort noe med.

Resbaladero grande
Turen fra Chico bød på klyving ned fra Chico og litt småklyving opp på Grande. Så ut til å være et lite geitetråkk. Så var det bare å traske opp til toppen, før nok en bratt unnabakke ned til bilen. Etter dette raidet bevilget jeg meg en lang badepause.

Noe tekniske installasjoner på toppen

Montana de Tirba
Planen var egentlig å droppe ettermiddagsøkten i dag, men beina ville mer. En vulkanklomp ved det lille stedet Tirba ble målet. Grei liten svipptur og fint på toppen.

Morro de la Cruzada
Jeg tok med meg denne også mens jeg var i strøket. Fant en parkering sydvest for toppen og fulgte et spor oppetter og i bue langs en rygg til topps. Masse geiter her, som sprang sin vei med en gang de så meg. Jeg fikk litt dårlig samvittighet fordi geitene ble så skremt. De kunne fort falle og brekke noe som de sprang. Dessuten har enkelte gelter her oppe voldsomme jur. Det ser ikke godt ut å springe fort med disse jurene.