Fuerteventura dag 2 (16.03.2018)

Written by Snilen (Lars)

(UTC+01:00)
End date 16.03.2018 18:32

Las Talahijas
Lang kjøretur på grusvei i retning fyret helt sydvest på øya. Et kjørbart spor opp mot fjellet gjorde at anmarsjen ble kort. Fin utsikt over hele sydvestre del av øya. Lang kjøretur, kort spasertur.

Montana Aguda
Kjørt litt tilbake på grusveien og opp i et skar i retning Cofete. Svært vindfullt her oppe. Mot vest så toppen ganske bratt ut, men det var jo bare 700 meter i luftlinje. Jeg fulgte ryggen helt til topps. Et enkelt klyvepunkt nær toppen ble notert, men ikke vrient. Mere suspekt tror jeg det er å forsøke å oppgå dette lille opptaket ved å gå ut i siden. Løst og bratt her. Rester etter et lite trig.punkt på toppen, ellers lite spor av mennesker.

Sierra de Licanejo
Etter en slurk vann ved bilen gikk turen opp fra samme skar, men østover. Først opp på en fortopp, så langs en rygg til hovedtoppen. Fin tur, med flott utsikt mot den forblåste Barlovento-stranden.

Fin utsikt mot den forblåste stranden i nord

Fraile
Etter å ha kjørt tilbake i retning Morro Jable, kunne jeg plutselig se denne toppen som en liten variant av Slogen opp mot venstre. Et bilspor gikk ca. en kilometer innover dalen, men det så litt snuskete ut, så jeg lot bilen stå ved hovedgrusveien og ruslet innover. Etter hvert kom jeg meg opp på ryggen som leder mot toppen. En god del stigning opp her, men greit å gå. Jeg rundet innunder en fortopp og kom ut på en egg som var grei å gå, men litt luftig. Det siste stykket opp mot toppen var brattere, men kurant å gå. Diverse rester av piggtråd ligger langs det siste stykket mot toppen, så her skal man se seg for hvor man plasserer hender og føtter og rumper. Trig.punktet på toppen var synlig på god avstand. Da jeg kom opp, fikk jeg faktisk litt sug i magen. Stupbratt ned på andre siden, og fortsetter man utover havet her er Amerika neste stopp. Luftig på toppen, men ellers kurant spasertur. Anbefales! Nede igjen ved grusveien ventet den innleide tyskeren, som tok meg til Morro Jable og etter hvert et bad. Da jeg passerte havnen, kom ferjen fra Gran Canaria. Heldigvis hadde den 5 meter igjen til land da jeg kom, så jeg slapp gjennom byen.

Luftig toppunkt. Litt sug her med mye vind.
Toppen sett fra litt nedi dalen

Morro de la Cagada
Etter en badepause ble jeg enig med meg selv at en kveldstur hadde vært greit. Det ble en to timers tur til nok en markert topp. Stort sett lettgått med jevne stigninger. Noen kneiker mot toppen.

Svær metallkasse på toppen. Hvorfor ?