Fuerteventura dag 1 (15.03.2018)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Caldera de la Laguna (298m) 15.03.2018
Gairia (463m) 15.03.2018
Halcones (435m) 15.03.2018
Montana de Tamocite (353m) 15.03.2018
Montana de la Goma (294m) 15.03.2018

Etter å ha reist hjemmefra om morran og lidd meg gjennom en harry charterflytur til Fuerteventura var det på tide å raske med seg noen topper før kvelden kom. Været var typisk norsk, småregn, vind og litt tåke, akkurat som i norske fjell. I dette ørkenlandskapet fører det til at den ellers brunsvidde naturen blir grønn for en periode.

Start date 15.03.2018 15:52
(UTC+01:00)
End date 15.03.2018 20:55

Montana de la Goma
Etter et par mils kjøring fra flyplassen gikk jeg opp på Montana de la Goma. En grusvei syd for fjellet ble kjørt innover, før en rask tur til topps. Småregn og vind, ingen kosetur.

Grått og vindfullt og litt vått på toppen

Halcones
Jeg kjørte et lite stykke videre på veien og skjente opp mot toppen ved en sauegård. Sauene gikk ned fra fjellet, så da jeg gikk opp ble det sterk vind, tåke og en del regn. Litt bratt opp, men det gikk greit. Stor varde på toppen, her har det nok vært mange nordmenn før meg.

Toppen sett fra forrige topp
Fin varde og tåke på toppen
Toppen fra litt lengre nede, det klarnet litt opp

Caldera de la Laguna
Jeg fortsatte veien innover i retning topp 3. Veien var på grensen for en liten tysker med ikke så mye bakkeklaring, men jeg kom meg gjennom. Det sto et skilt oppi der, vrient å forstå. Jeg gikk bare rett opp. Tilbake fulgte jeg hjulspor/vei i stor runde rundt fjellet. Her var det tatt ut store mengder masse, store deler av fjellet var spist opp på baksiden. Ikke noen snarvei akkurat dette. Det var vel dette området man egentlig ikke skulle begi seg inn i. Å gå rett opp slik jeg gjorde er nok det beste. Bare en vanlig motbakke.

Dette skiltet var vanskelig å forstå
Tendenser til blå himmel igjen på toppen

Gaina
Jeg fortsatte grusveien, som ble betydelig bedre nå, i retning Tiscamanita. På sydsiden av fjellet går en vei inn. Jeg fulgte denne til det begynte å se veldig privat ut. Kort vei til toppen, litt bratt et stykke, forbi noen store hull i bakken. Trig. Punkt på toppen, og fin nedsikt i krateret.

Fint trigpunkt på toppen av denne vulkankanten
Nedsikt i krateret

Montana de Tamocite
Jeg burde nok tatt kvelden, men en topp lå like ved veien ved Tuineje, så jeg rasket den med meg i farten. Veien til fotballsparkingsbanen ble fulgt til den ikke gikk lenger. Herfra hjulspor frem til skaret mellom toppen og fortoppen med noen master på. Seig bakke til topps, det begynte å bli en lang dag. Rakk akkurat ned før det ble mørkt.

Litt grønt etter regnværet, kors på denne bynære toppen