Opptur Lindås: Indregardsfjellet og Tveitavarden (20.03.2018)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme Erstadvegen (162m)
Endpoint Stistart Indregardsfjellet nord RV 57 (96m)
Ascents Tveitavarden (196m) 20.03.2018 11:27
Indregardsfjellet (248m) 20.03.2018 12:01

Tur til to Opptur Hordalandtopper i Lindås i dag. Først

Tveitavarden

Tok av fra RV 57 litt nordøst for Isdalstø til Erstadvegen. Parkerte på toppen før denne faller nedover mot Erstad. Spor i snøen i sørvestlig retning, mot Tveitavarden; trodde jeg. Etterhvert ble sporene færre, og; fant jeg ut da jeg sjekket GPS, svingte vel mye mot venstre ift posisjonen til Tveitavarden. Tok derfor av mot høyre, på bristende skaresnø, til jeg kom inn på vel opptråkket snøsti rett øst for Tveitavarden, og greit videre på denne til toppen

Tilbake via "rett" sti til Erstadveien og parkert bil.

Turdata Tveitavarden: Turlengde 2,2km. Samlet stigning 59m. Turvarighet 45 min Tidspunkt 11.05

Indregardsfjellet

Parkering ved stistart langs RV 57 ca 500 m sørvest for innkjørsel til Erstadveien. Tynt snødekke med atskillige spor. Mye av stien går i høyreist granskog, bare et par steder ut av skogen på den bratte knauskanten i vest. Noe kupert på slutten, til umarkert toppunkt med brukbar utsikt mot syd og vest/nordvest.

Fra Indregardsfjellet mot bl.a. nordre Åsane og Nordhordlandsbroen
Høyeste punkt fra sør. Bl.a. Eldsfjellet og Gaustadfjellet horisont venstre.

Tilbake samme vei.

Turdata Indregardsfjellet: Turlengde 4,0km. Samlet stigning 203m. Turvarighet 1t 13min. Kl 12.01.