STF Topptursamling i Rosendal - Gygrastolen (16.03.2018)

Written by cskollevold (Christian Skollevold)

Ascents Gygrastolen fortopp (1,339m) 16.03.2018

I år dro vi i gang et nytt konsept i STF, nemlig topptursamling i Rosendal (https://www.stf.no/aktiviteter/93756/851088/). Selve konseptet var veldig enkelt; vi bodde på Rabben Camping i Uskedalen og hadde en samling hver kveld med gjennomgang av skredvarsel, gjennomgang av hvilke turer folk hadde gått på dagen og litt tips fra lokale Erlend til hvor han trodde snøen kunne være bra. Totalt sett var det 40 påmeldte (som vi hadde som maks), og vi hadde utrolig treff på været.

På dag 1 var det meldt mye vind, og Inigo, Trygve og jeg dro for å test ut kiting på Gygrastolen (trene på å kite toppturer, altså). Vi forventa vindblåst/avblåst føre og ellers mye vind - og ble rimelig forvirra da vi nådde tregrensa og det fortsatt ikke blåste. Etter hvert ble snøen også veldig bra, og vi endte med kanonfin skikjøring nedover. Gygrastolen er jo et fantastisk skifjell og absolutt verdt et besøk.

Vi gikk litt feil i starten og den enkleste veien opp er å gå samme vei som vi gikk ned igjen. En annen ganske fin observasjon er at det i dagene før denne turen hadde blåst kraftig fra øst og hovedproblemet i skredvarselet var vindflak i vestvendte sider - det vil si nøyaktig det vi kjørte. Snøen her var likevel helt ubunden og det kan tyde på at henteområdet er såpass lite at man ikke får ordentlig vindlast i denne siden. Fjellet kan altså være verdt et besøk selv på dager hvor skredvarselet advarer mot vestvendte heng.