Svellnosbreahesten (17.03.2018)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Svellnosbreahesten (2,181m) 17.03.2018

Første ordentlige motbakke var opp til selve breen, ca. 500 høydemeter. Til høyre for meg ruvet Eventyrisen med sine spektakulære breformasjoner. Til venstre ruvet Midtre Tverråtinden (2302 moh), og i midten stakk Solskinnstoppen (1879 moh) opp og markerte toppen av brefallet. Her, ved foten av breen, kunne jeg kjenne at lufta var kaldere enn det den hadde kjentes ut som lengre ned i dalen. Jakka og vottene måtte tas på igjen. Jeg traverserte oppover mens jeg fulgte sporene fra to som måtte ha gått turen i går. Etter litt over en times stamping, inkludert en rask lunsj, var jeg oppe ved nordsiden av Solskinnstoppen. Da var det bare å gå vestover, over Svellnosbrean, og vente på at Svellnosbreahesten skulle dukke opp. I utgangspunktet skal man være litt betenkt før man velger å gå på bre alene, uansett erfaring. Men jeg gamblet på at jeg fikk noen spor å følge, og det gjorde jeg, heldigvis.

Svellnosbreahesten med Tverråtindane i bakgrunnen.

Les om mer om turen og se bilder på www.turdagboken.com. Turen er med i et tidligere prosjekt, "Svellnosbrean rundt".