Litlgladnebba (14.03.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vollen (100m)
Ascents Litlgladnebba (1,446m) 14.03.2018
Litjgladnebba ser innbydene ut i formiddagsola.
Oppover går det. Vi legger dalen under oss.

Vi er heldige som har så mange turmuligheter i "nær"-området. Denne dagen gikk turen til Øksendalen. Elleve år siden vi var på Litjgladnebba med telemarkski, så det var nesten som en nytur å regne. Det var meldt om fint føre der helga før så vi satsa på at det hadde holdt seg. Parkerte ved melkerampa på Vollen, der vegen tar av over elva til Bruset, etter anbefaling fra siste rapport.
Det var fint føre inntil setra og opp skogen. Sporet vitna om mye trafikk innover åsen, som sikkert er et av de finere turområder i dalen om en ikke vil gå for bratt. Fra setra var det spor fra en håndfull skiløpere. Over skogrensa og på traversen inn i botnen hadde vinden tatt en del. Men det gjorde den ikke i dag. Det var blikkstille og mer en varmt nok.
Vinden så ut til å ha tatt mindre langt til høyre oppover i sida mot toppen, så vi la ruta der for å finne beste snøen til returen. Snøen beli bedre jo høyere vi kom og vi kryssa opp flanken under den markerte nordtoppen før vi traverserte til høyeste topp. Litt kald vind på traversen, men varmt og godt i sola på toppen igjen. Fabelaktig utsikt! Av diverse årsaker litt sein turstart, så vi drøyde ikke for lenge på toppen. Med retur fra varden kl. 14.20 hadde vi, med et lite unntak høgt oppe, fortsatt følge av sol ned hele fjellsida. Men så mye seinere ute er det ikke lurt å være med tanke på det.

Det blir nok neppe siste skituren til Litjgladnebba.

Vi holdt godt til høyre oppover og kryssa opp den solfylte flanken under nordtoppen, midt i bildet.
Travers mot toppen. Storgladnebba dominerer bakgrunnen.
Utsikt fra toppen mot Vikesoksa og Fløtatinden. Tydelig spor mot sistnevnte.