Jonsknuten (14.03.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Jonsknuten p-plass (720m)
Endpoint Samme (720m)
Ascents Jonsknuten (904m) 14.03.2018 16:28
Visits of other PBEs Kongsberg (200m) 14.03.2018 15:46
Jonsknuten P-plass (720m) 14.03.2018 16:57
Tok av fra E134 ved Saggrenda noen km vest for Kongsberg, avkjørsel var godt skiltet. Det tok sin tid å kjøre opp de 10 kilometrene til P-plass rett forbi Knutehytta på svingete smal vei med snø -og isføre. De siste dagsturistene var i ferd med å gå i bilene sine da jeg ankom. Lurte litt på hvordan jeg skulle "angripe" fjellet, valgte å følge brøytet vei videre mot taubanestasjonen, på telemarkski. Heldigvis var det tråkket trugespor opp skaret nordøst for toppen. Forsøkte å følge disse med skiene på, men snart såpass bratt og trangt med tett skog at jeg tok av skiene og fortsatte på skisko.
Øverst i skaret

Øverst i skaret flatet det ut og terrenget ble åpnere, og jeg tok på skiene igjen. Kunne nå se toppen med den svære TV-masta og de andre tekniske installasjonene fra østflanken jeg var på vei opp; nå i skygge med klokken omkring 1630.

Kraftig nedrimete toppinstallasjoner

En vid utsikt åpnet seg på toppen; i sørøst kunne jeg et par steder se litt av Skagerrak og lenger til høyre bl.a. Skrimfjella og Lifjell, og lenger nordvest var Blefjell og særlig Gaustatoppens karakteristiske ruvende profil enkle å plukke ut.
Utsikt nordlig retning. Norefjell sentralt.
Fra høyeste punkt. Gaustatoppen til venstre.

Kløv opp jernstigen til toppvarden syd for TV-masten for å være sikker på å være på absolutt høyeste "naturlige" punkt, før jeg spente skiene på og begynte nedrennet. Kjørte så langt ned i skaret som jeg fant tilrådelig før skiene ble tatt av; så ingen hensikt i å ta sjanser i bratterreng med tett skog. Utover "etternølerne" på P-plassen ved turstart var jeg helt alene på Jonsknuten denne flotte ettermiddagen.