Hydalsberget 1775 (13.03.2018)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Vavatnet p-plass (1,131m)
Endpoint samme (1,131m)
Ascents Steinbunøse (1,775m) 13.03.2018 11:08
Sørøst for Storebottskardet (1,705m) 13.03.2018 14:05
Såta (1,692m) 13.03.2018 15:12

Kjørte opp samme veien i Grøndalen, og parkerte ved Vavatn p-plass.
Var litt spent på snømengden i dag, da det hadde kommet 15 nye cm siden lørdag.
Litt kald bris fra nordøst i begynnelsen, men det ble varmere etter hvert. Fulgte ubrøyta skiløype inn til Primstøyten i ca 10 cm snø. Herifra ble det brøyting i ca 15 cm snø opp til Hydalsberget 1775. En sur sno oppe her, gjorde oppholdet kort. Returnerte ned til Lysebotn, hvor jeg tok en liten matpause i sola. Så varmt her at jakke måtte av. Rart å være så nærme Ranastongi og Storebotteggi, uten å se et glimt av dem. Den hvite dyna lå rett nordafor meg hele dagen.
Gikk videre vestover, før jeg dreide inn og opp til Storebottskardet. Hele denne strekningen måtte jeg brøyte i ca 20 cm snø. Videre greit til topps på Sør for Storebottskardet 1707.
Videre sørover og over tjedn 1534, og opp på Såta 1699.
Litt spent på returen her, men fulgte den sørvestre ryggen ned til ca 1500 moh. Videre meget bratt ned langs en rygg med en stein, som jeg hadde sett ut på forhånd. Både vest og øst for denne ryggen var det så store snøfonner, så jeg anså rasfaren for stor til å kjøre ned der.
Returen gikk videreover Vavatnet.
GPS-sporet på denne turen er litt uvanlig. Hadde nemlig glemt ladekabelen, og gode råd var dyre. Men med min erfaring med pb-appen, starta jeg turen, slo av telefonen for å spare batteri. Slo den på når jeg trengte kartet, og på toppen for å få registrert besøket.
Har nå kjøpt ekstra ladekabel som vil ligge i sekken hele tiden.

Hydalsberget 1775, varden 30 meter bak horisonten. Nok snø til mange vårskiturer her.