Opptur Bergen 113/113 (12.03.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Grønlien Eidsvåg (102m)
Endpoint Grønlien Eidsvåg (102m)
Ascents Orretua SØ (350m) 12.03.2018 12:23
Emanuel Mohns utsikt (480m) 12.03.2018 13:19
Lavet (527m) 12.03.2018 13:37
Rundemanen (568m) 12.03.2018 14:18
Visits of other PBEs Dræggehytten (433m) 12.03.2018 13:04
Sandvikshytten (345m) 12.03.2018 15:27

Tur til siste gjenværende mål på Opptur Bergen-listen; Emanuel Mohns utsikt. I tillegg ville dette bli en tur til en del av Bergens flotte omgivelser hvor jeg slett ikke hadde vært tidligere.
Parkering i lien over Eidsvåg skole, startet å gå på bred fin turvei til nordveststenden av Langevatnet, hvor jeg tok av bratt oppover nordvestflanken mot Orretua. Delvis skyet, hadde glemt både solkrem og solbriller, som det skulle vise seg at jeg utover dagen skulle få god bruk for.. Isete tråkk oppover mot Orretua, der det var vedvarende bratt og flere steder lagt ut tau og stiger. Fra Orretua videre mot dagens primære mål kun et par spor; dette var litt strek i regningen... Fulgte sporet som best jeg kunne, etterhvert i tiltagende dyp snø, heldigvis ikke med så veldig mange gjennomtråkk..Omsider kom jeg opp hvor sti kommer opp fra sørenden av Langevatnet, og denne var heldigvis godt opptråkket. Matpause ved Dræggehytten, i varmende sol.

Dræggehytten

Videre i brukbare spor i retning Lavet, etterhvert ble disse mer og med gjenblåste, og tempoet ble heretter. Mye opp og ned både før og etter sekundærtoppen Lavet. Overraskende lite spor omkring Rundemanen, mulig at den snørasstengte veien i nordflanken av Blåmanen gjør at mange ikke tar turen opp hit?
Rundemanen

Flott utsikt mot snødekte fjell og speilblanke fjorder omkring Bergen. Idet jeg startet tilbaketuren fra Rundemanen kom et luftambulansehelikopter som kretset omkring, sto stille og så langsomt fløy videre, kunne virke som de lette etter noen..

Byfjell anno mars 2018..
Vinterkledde byfjell. Gullfjellet bakerst ca bildesentrum

Ned igjen selvsagt i samme spor, gikk litt raskere denne veien.. Mer og mer oppklarning, og riktig så vakkert. Stanset igjen ved Emanuel Mohns utsikt; mitt 113. og siste element på Opptur Bergen-listen; forholdene på nedturen var enda finere enn da jeg gikk opp.
Mot nordvest fra Emanuel Mohns Utsikt, bl.a mot Byfjorden og Herdlefjorden. Bakerst Hjeltefjorden og Øygarden før Nordsjøen neste..

På meget godt opptråkket sti bratt ned til nordvestenden av Munkebotsvatnet og fulgte veien videre i nordlig retning langs Langevatnet tilbake til bilen.

Gratulerer

Written by Tungpust 15.03.2018 20:00

med nok en fullført liste. Bergen pf 50 neste?

Sv: Gratulerer

Written by Stigun 15.03.2018 20:15

Takk for det! Svært usannsynlig Bergen pf 50, kunne lett komme til å bli en "distraksjon" ;-)

Gratulerer!

Written by ilyslo 14.03.2018 14:10

Det var ei interessant og alternativ liste. Imponerande:)

Sv: Gratulerer!

Written by Stigun 14.03.2018 22:20

Takk for hyggelig kommentar, Ivar! Du har helt sikkert selv vært på veldig mange av toppene som inngår i denne artige og rikholdige lokale listen, men må sikkert; som jeg måtte, spe på med en (god) del "grønne topper"(pf

Grattis

Written by otto 13.03.2018 20:39

Flott prosjekt fullført Stig. Store variasjoner fra Bergen kledd i vinterdrakt til barmark langs kyststripen.

Sv: Grattis

Written by Stigun 13.03.2018 23:04

Takker Otto! Ja, ganske så variert og rikholdig liste dette; interessant og hyggelig "tidsfordriv" på vinterstid når andre gjevere turmål er vanskeligere tilgjengelig, og helsen ikke er helt på topp. Man blir i alle fall godt kjent i nærområdet!

Gratulerer med fullført liste

Written by knutsverre 12.03.2018 19:26

Godt jobbet, Stig! Nå blir det enda lenger å reise til nye turmål!

Sv: Gratulerer med fullført l

Written by Stigun 12.03.2018 22:44

Takk for det Knut! Ja, hadde vært praktisk å flyttet til en annen del av landet for en periode, blir mer og mer reisevei til nye mål..