Lang marsj i kuperte Vaksdalsfjell (10.03.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Ardalen (176m)
Ascents Knuskedalsfjellet (930m) 10.03.2018
Gløvret (949m) 10.03.2018 not summited

Nydelig føre i ekte vestlandsk terreng

Bestemte meg for å ta en skitur i Vaksdalsfjellene denne dagen. Dette er et av områdene i Hordaland jeg liker best. Flott utsikt i alle kanter og nydelige skifjell i ekte vestlandsk natur. Jeg hadde likevel til gode å utforske naturen i denne kommunen nærmere. Jeg har alltid visst, og også erfart at det finnes fantastiske turmål her. Likevel har Vaksdal stort sett vært en kommune vi bergensere bare kjører kjapt igjennom når vi skal østover. Det er først i løpet av de siste årene at jeg har gjennomført flere turer her inne, og flere skal det også bli.

Jeg kjørte til Vaksdal og tok til høyre mens jeg fulgte veien videre opp mot Herfindal. Veien brøytes ikke helt opp hit, kun til kraftstasjonen i Ardalen. Parkerte på en stor P-plass her. Her stod også flere biler.

Den smale og svingete veien fra Ardalen opp til Herfindal

Jeg spente på meg skiene og gikk oppover den meget svingete veien opp mot Herfindal. Skuterspor gjorde det lett å gå. Jeg ble fascinert over omgivelsene i denne dalen. Stupbratte fjell på alle kanter og en dyp og trang dal her nede. Jeg ble også veldig imponert over veien jeg nå gikk på. Lekte med tanken om et skirenn ned denne.

Kom etterhvert opp til alle hyttene ved Herfindal. Her traff jeg på en mann som hugget ned trær til ved. Koselig sted. Etter å ha passert hyttene fortsatte jeg på noen skuterspor som fulgte sommerstien mot Høgabu. Her er det også godt skiltet. Lenger oppe traff jeg på en gruppe menn som satt på skutrene sine og tok en pause fra vedhuggingen med røyk og kaffe.

I stedet for å følge noen skispor på ruten til turstien, som gikk over høyde 420, valgte jeg å fortsette i scootersporene ned til elven, Lonane. Dette var en liten tabbe. Jeg trodde scooteren skulle ta en snarvei rundt høyde 420, da jeg visste det var bratt opp hit, men det viste seg at den i stedet tok en lang omvei. Da jeg oppdaget dette tok jeg av fra sporene og banet mine egne et lite stykke på elven før jeg tok fatt på en bratt oppstigning i lien for å treffe på turstien like ovenfor.

Her var det så bratt at jeg såvidt klarte det med ski på beina. Det var veldig mildt i luften i dag. I tillegg til overskyet vær og null vind, ble det ganske hett i lien. Svettet som en gris, brillene dugget helt til og sikten var flat.

Kom meg omsider opp igjen til ruten på turstien mot Høgabu og fulgte noen skispor videre herfra. Lenger oppe passerte jeg flere hytter. Den siste jeg passerte lå perfekt tilrette. Kanonutsikt mot et vakkert fjellrike.

Skisporene gikk videre innover, og fortsatte opp mot Knuskedalsfjellet. Den siste oppstigningen fra Vardatjørnane var veldig slak og behagelig. Her kom også solen frem. Føret var perfekt. Et lag med pudder på hard skare.

Utsikt sørover

Jeg nådde omsider toppvarden på Knuskedalsfjellet. Satte meg ned og tok en matpause mens jeg nøt utsikten mot toppene sør for Bergsdalen. topper på Osterøy og i Kvam så jeg også. Dette hadde vært en tur som var mer langdryg og kupert enn jeg hadde sett for meg. Planen nå var å gå videre til Gløvret. Jeg fortsatte nå videre i retning nordvest. Her var det ikke et eneste spor å se. Snøen var jomfruelig og jeg hadde hele fjellet for meg selv. Eneste lyden jeg hørte, var fra skiene mine som banet seg gjennom nysnøen. Herlig! Det er slike øyeblikk jeg verdsetter så høyt.

Sikten var imidlertid ikke helt på topp. Ved Krosstjørnane la jeg såvidt merke til en gigantisk skavel som strakte seg parallelt med Gløvret. Fra denne og ned på andre siden var det et stup på rundt 15 meter. I starten lo jeg og tenkte det skulle bli lett å runde den på nordsiden, men etterhvert som jeg fortsatte bortover, ble det ikke slakere.

Den fortsatte bare evig langt bort, og fungerte som en bom for meg. Jeg irriterte meg over at dette området ser så slakt og fint ut på kartet, men små hamre og stup på under 20 meter vises uansett ikke her. Har vært borti denne typen utfordringer flere ganger tidligere. Typisk at snøen former store og skumle skavler over høyder som i utgangspunktet er bratte fra før.

På toppen av Knuskedalsfjellet

Det var uansett ikke mulig for meg å klatre ned herfra på en trygg måte. Dersom jeg skulle runde denne på nordsiden så det ut til at jeg måtte fortsette ned til Nedra Tverrdalsvatnet. Det var en lang omvei tur/retur, og jeg måtte snart begynne å tenke på returen uansett, da jeg hadde en annen avtale. Jeg tok en rask beslutning og snudde der.

Fulgte sporene mine tilbake mot Knuskedalsfjellet og rundet toppen litt på sørsiden. Rant nå ned til Vardatjørnane og fortsatte opp mot den flotte hytten. Da jeg så det var folk utenfor, måtte jeg avlegge et lite besøk. Traff en hyggelig mann og kone som skulle tilbringe helgen der oppe. Det var deres spor jeg hadde fulgt til Knuskedalsfjellet, eller "Knusjen" som de så fint kalte den.

Solen kom med jevne mellomrom, men det fineste været kom på returen.

De satt og solte seg i hytteveggen og fortalte om skiturer herfra til Fuglafjellet i Kvam og andre topper ved Hardangerfjorden. Skal si de var godt kjent. Selv hadde de mål om å bestige alle toppene de så fra hytten sin her oppe, og de var godt på veg. Etter en lang prat om fjell og hytteliv, fortsatte jeg videre nedover. Føret var godt og det gikk unna på nedkjøringen.

Fulgte denne gangen skisporene langs stien mot Høgabu som går nord for høyde 420. Bratt ned her. Skiene skulle uansett ikke av. Kom etterhvert ned til hyttene ved Herfindal og satte fart nedover alle svingene på den smale veien ned til Ardalen. Det gikk unna. Utrolig gøy. Ankom omsider bilen i 17-tiden. En innholdsrik og flott tur i et vakkert fjellområde.