Spjeldsfjellet fra Kårtveit (11.03.2018)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Spjeldsfjellet (166m) 11.03.2018 13:32

Kjörte til Ågotnes og tok förste venstre etter rundkjöringen mot Kårtveit. Parkerte i en stor p-lomme etter et skogsparti på venstre side. Herfra gikk det relativt gott merket löype helt opp til Hjeltevarden/Spjeldsfjellet. Det var dog glatt, så for å kunne forsvare det med å legge ut på tur med sönnen i bäremeis i slike forhold åkte broddene raskt på.

Ellers ikke så mye å melde. Det gikk bratt oppover mot Spjeldsfjellet når en vel begynte å närme seg toppen. Heldigvis var det lagt ut store tau en kunde holde seg i. Var dog litt usikker på om jeg var veldig gira på å ta samme vei ned igjen så bestemtr meg for å se etter alternativer på toppen.

Nådde toppen og så at en man satt og koste seg alene med sin hund på sörtoppen, og selv om jeg tenkt å dra dit lot jeg väre basert på det og tung pust i nakken fra sovende gutt. Fin utsikt ellers, spesielt ut mot vest der nesten ingenting av fjell skymmer sikten. Kikket litt på kartet og bestemte med for å ta en litt östligere vei ned. Så hakket mindre bratt ut - og det var det også, men returen til stien ble desto tyngre da jeg ikke fant noe i stivei som dreide vestover. Fikk til sist bare dure ut i halvfrossent myrlandskap der annethvert steg gikk helt eller delvis igjennom og de andre ikke. Tungt var det. Så retursporet fra toppen anbefales i utgangspunktet ikke