Hjortåsen og Husfjellet (10.03.2018)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Veikryss nord for toppen
Characteristic Trip by foot
Ascents Hjortåsen N (208m) 10.03.2018 13:18
Hjortåsen S (207m) 10.03.2018 13:28
Husfjellet (122m) 10.03.2018 14:11
Visits of other PBEs Hjortåsen nord parkeringslomme (50m) 10.03.2018 13:00
Husfjellet - Sørstrøno P-lomme (35m) 10.03.2018 14:02

Øya Strøno ligger helt sørvest i Os kommune. Dagens tur gikk til toppene Hjortåsen og Husfjellet. Jeg kjørte over broa til Strøno og parkerte ved det nærmeste krysset. Ved Hjortåsen nord parkeringslomme var det en del snø, så derfor parkering ved nevnte kryss. Jeg fulgte en skogsbilvei, som snart gikk over til en sti. Det var flere som hadde gått her, så det var et greit tråkk oppover i snøen. I det hele tatt var det mer snø enn jeg hadde forventet her.

Etter hvert gikk stien opp mot et skar sørvest for toppen. Her gikk jeg rett mot toppen, i litt ulendt terreng. Tilbake i skaret gikk jeg opp til trig-punktet sørvest for hovedtoppen. Her er det nydelig utsikt mot sør, vest og nordvest.

Jeg fulgte sti videre mot sørvest. Etter hvert kom jeg ned i dalen mellom Nordstrøno og Sørstrøno. Etterpå tok jeg grusvei fra Sørstrøno mot Husfjellet. Fra grusveien var det en del rotvelt oppover lia. Da jeg kom opp på østryggen, var det fint og snøfritt. Fin sti til toppen, som kun er markert med en liten stein.

På vei ned kom jeg inn på en sti som var merket med hvite og røde plastbånd. Da jeg kom ut på veien igjen, ventet drøyt 2,5 km trasking langs grus- og asfaltvei tilbake til bilen. Været ble bedre og bedre utover ettermiddagen, og det ble mer sol. På toppen av Husfjellet var det et termometer som viste 5 grader.

Fra skogsbilveien ved starten opp til Hjortåsen.
Frytle i nærheten av sørtoppen på Hjortåsen.
Fra sørtoppen på Hjortåsen mot nordvest. Førdesveten til venstre. Korsneset med Veten i Fana til høyre, med Liatårnet på Sotra bakenfor.
Fra sørtoppen på Hjortåsen mot NNV. Liatårnet på Sotra til venstre. Lyderhorn stikker opp helt bakerst i midten.
Fra nedstigningen mot Sørstrøno. Vi ser brua fra Lepsøya til Sunnøya.