Absolutt levande på Levandehornet, Ørsta (08.03.2018)  5

Start point Buset (150m)
Endpoint Buset (150m)
Ascents Levandehornet (913m) 08.03.2018 13:21

Aaaah, sunshine girls strike again :-) Fy søren for en flott skitur det ble på denne i utgangspunktet gråværsdagen ! Endelig skulle jeg få meg en tur med beste turvenninna mi Linda. Det er ikke ofte vi får orga oss en tur ilag selv om avstanden ikke lenger er så innmari stor, slik som da hun bodde flere år på svalbard. Vi møttes i Søre Vartdal og kjørte opp til Buset innerst i dalen. Parkerte ved bomveiens start og kunne spenne på oss skia på parkeringen. Vi kunne skinte så vidt sola gjennom skylaget og bare det er jo bonus når man forventet en tur i blindeføre.

Det var noen skispor oppover mot sætra og også opp mot Levandehornet. Men dette er nok absolutt ikke noen superpopulære skitur for folk, helt topp for oss :-)

Vi rundet rundt hele fjellet og gikk opp sørvestflanken. På veien observerte vi et par gamle spor
som kom ned den flotte sørrøstlige sida og planla derfor å prøve oss ned der på returen. På veien opp var det antydning til sludd i lufta og jeg trodde det ville tetne til. Isteden klarnet det mer opp og sola brøt mer igjennom og det ble rett så flott! Sikten var super, ingen tegn til blindeføre i det hele tatt, hvilken lykke :-) Tok oss en velfortjent kaffepause på toppen.

Det var rimelig god bratthet helt i øvre delen av sørøstflanken så vi tok det pent til å begynne med. Men etter hvert var det bare å koste på og nyte hver en sving ;-) Under andre forhold ville jeg vært litt forsiktig med denne nedkjøringsvarianten, men i dag var det bare helt perfekt !! Flott var nedkjøringen også videre ned mot Støylsvegen som førte ned til parkeringen igjen.
Selv om været var noe grått, så kvalifiserte denne turen overraskende til en solid terningkast 5 ;-)

Avgang fra parkeringen
Sola bryter såvidt igjennom
Mot Tverrfjellet, Grøthornet og Liahornet
Fra Levandehornet mot Åvasstinden
Fra Levandehornet mot Sulesund
Litt kjekk kjøring ned gjennom vegetasjonen