Ruketuten (11.11.2011)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Start point Borgen skistadion (243m)
Endpoint Borgen skistadion (243m)
Ascents Ruketuten (602m) 11.11.2011

Vestfold 100 pf topp i dag. Tur følge: Sniff

Kjørte opp til Svarstad og parkerte inne ved Borgen skiarena. Av med sykkelen og Sniff, og syklet opp til foten av toppen. Allerede fra første veikryss etter betalings bommen (om du velger å kjøre inn med bil kr 55,-) er det merket med skilt opp mot toppen. Så det er ikke akkurat vanskelig å orientere seg opp. Også etter, en tar av skogsveien er det godt merket med blå farge. Ved ett punkt på stien er det merket opp til toppen to forskjellige veier, en rød og en blå løype. I motsetning til Neo valgte jeg den "blå" :-)

På toppen er det to små hytter, og den ene har en antenne for sikringsradio , som er ett system sikkert ikke mange er klar over. Se sikringsradio for interesserte :-) Kan faktisk være viktig å vite om for enkelte. Jeg fikk tilfeldig vite om dette fra en god kollega i Larvik Brannvesen.

Ruketuten har fra gamelt av også vært Vetetopp, som det også finnes andre steder i landet. Veter er/var i motsetning til varder bygd av tre (en skulle jo tenne på..) og veter / varder er blitt brukt om hverandre opp igjennom årene. Her litt historie fra området:)

I Håkon den Godes saga fortelles det blant annet ”kongen lot gjøre veter på fjelltoppene over hele landet, så at hærbud kunne fare på 7 netter fra den sydligste veten til det nordligste tingslag i Hålogaland”. Slike varder ble også benyttet av Christian IV på 1600-tallet. Også i dette distriktet har det vært topper som ble brukt til slike varder. Vettakollen, Styggemann, Ruketuten og Jordstøp har vært åsted for vakttårn og utkikkspunkt.

Når faren truet og fienden nærmet seg hadde Lardal 4 bygdeborger hvor man kunne trekke seg tilbake hvis det skulle være nødvendig. De man kjenner til i Lardal er Otterstad, Kalleberg, Berg og Styrvoll. Disse fungerte som festninger og siste forsvar skanse og ble allerede bygd opp når Romerriket hadde sin storhetstid. Disse stod som en siste utvei når styrker med onde hensikter kom fra alle himmelretninger.