Grønekletten fra Klarabrekkene (06.03.2018)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Klarabrekkene (103m)
Endpoint Klarabrekkene (94m)
Ascents Grønekletten (163m) 06.03.2018

Grønekletten fra Klarabrekkene

Etter gårsdagens suksess med første registrerte bestigning av Grasdalsnipa, tenkte jeg at det kunne være fint å gjenta dette ved å bestige Grønekletten i ettermiddag. Dette viste seg å bli en ganske annen tur.

Det ante meg allerede når jeg satt fra meg bilen langs veien, hva som ventet. Etter å ha trakket over veien og opp til skogen i retning toppen begynte slitet. Det var ingen sti å finne og hele haugen består av tettvokst granskog. Jeg rotet rundt en stund for å i det hele tatt klare å finne en måte å komme meg opp i nærheten av toppen.

Etter å blitt pisket i ansiktet av utallige greiner, kom jeg omsider opp på flaten. Da var neste steg å klare å manøvrere seg så tett på toppunktet som lot seg gjøre. Det står et stort tre på det høyeste punktet, som er en stein midt inni skogen. Jeg ser på sporet mitt at det høyeste punktet er satt et lite stykke unna, men sånn som jeg vurderte det når jeg stod inni skogen der, må denne steinen være det høyeste punktet. Dessverre hadde jeg ikke GPS med meg for å kontrollmåle det.

Her er noen bilder av utsikten på toppen: