Stordalsfjellet (06.03.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Stordalsfjellet (376m) 06.03.2018 13:39
Nok en nydelig vinterdag i Bergen. Nest siste Opptur Bergen topp stod på programmet i dag; Stordalsfjellet. Parkering sør for Myrdalsvatnet, og på meget godt opptråkket turvei nordover langs østsiden av Myrdalsvatnet. Etterhvert gikk veien over i sti, nå med klart mindre spor. Svingte et stykke oppe på stien til venstre(vest) for kraftlinje, før stien nå svingte østover og opp et skar til jeg igjen var rett under kraftlinjen. Videre herfra oppover sørryggen i retning Stordalsfjellet; bratt i begynnelsen, siden slakkere. Tydelig at ryggen her har vært utsatt for skogbrann; kun hvite døde trestammer langt oppover ryggen.
"Skjelett"

Inntok niste i le for en litt kjølig lett bris fra øst, solen varmet godt her opp på ryggen i motsetning til nede ved Myrdalsvatnet. Videre fortsatt spor etter et par turgåere å tråkke i og ikke veldig dyp snø som attpåtil noen steder bar kroppsvekten, så trugene forble på sekken hele turen.

Toppvarde

Selve toppområdet relativt flatt, og forsynt med to varder, hvorav den nordligste er markert som Peakbooktoppen, men stor høydeforskjell på disse er det neppe.
Utsikt nordvest, bl.a. Lyderhorn, Løvstakken og Ulriken

Flott rundskue fra denne ikke veldig høye toppen. På grunn av andre gjøremål ikke tid til forlengelse av turen i dag. Solen varmet god på vei ned igjen, hvor brodder var til god nytte i isete parter.