Midtbøknipen - strevsom øytopp på Lindesnes (01.03.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Midtbø, Spangereid (10m)
Endpoint Samme (10m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Midtbøknipen (214m) 01.03.2018 17:22

I forbindelse med familiebesøk på Sørlandet ville vi undersøke forholdene på Lindesnes med tanke på en bestigning av øytoppen Midtbøknipen. Vi tok av fra E39 ved Lyngdal og fortsatte sørover på smal og svingete vei 410 til Jåsund der vi kjørte over en liten bro til den menneskeskapte øyen Lindesnes.

På grunn av Spangereidkanalen har Lindesnes en merkelig forhistorie, fordi den har vært regnet både som øy og halvøy opp gjennom tidene!
Opplysningene under er hentet fra Wikipedia (link øverst).
Utgravinger i 2001 ved fylkesarkeolog Frans-Arne Stylegar viste at det så tidlig som i år 700 hadde eksistert en kanal over eidet. Funnet var en kanal som var 12 meter bred og 2 meter dyp. Funnet av denne kanalen er helt unikt i norsk sammenheng, og er et av de største byggeprosjektene som kjennes i dag fra norsk jernalder. Man fant også avtrykk etter påler som er rammet langt ned i jorda, og rester etter treverk opp etter kanalveggene.

Kanalen nevnes som ”Groben” på et kart laget i 1724, men også fra en rettssak om land som var i gang 1595 og først avsluttet i 1787, nesten 200 år senere. Den ene parten hevdet at kanalen var eiendomsgrense. Ingen hadde hørt om båter der.

Planene om en kanal over eidet ved Høllen er gamle. Rundt år 1600 skriver Peder Claussøn Friis om denne kanalen i boka Norriges oc Omliigende Øers sandfærdige Bescriffuelse (trykket 1632). Han skriver at i fordums tid var det forsøkt gravd en kanal, men det måtte oppgis da en støtte på fjell. Siden den gang har planene om en kanal blitt tatt opp flere ganger, senest i 1880-årene. I 1810, under krigen med England, skrev kapteinløytnant Michael Bille på Spangereid brev til kongen i København der han anmoder kongen om å ta opp planen om en kanal over eidet. Det ville gjøre skipsfarten tryggere mot engelske kaprere. Restene etter det man i dag kaller "Billes groper", stammer fra prøvegraving utført på denne tiden.

Sent på 1980-årene og i begynnelsen av 1990-årene begynte daværende ordfører i Lindesnes kommune, Ansgar Gabrielsen, arbeidet med å få tegnet inn kanalen på kommunens arealplan. Kanalen ble åpnet for trafikk den 22. juni 2007 med kranselag av daværende ordfører Ivar Lindal, en sterk pådriver for å få kanalen bygget. Kanalen ble åpnet offisielt av H.M. dronning Sonja den 5. juli 2007 med følge fra kongehus fra hele Europa.

Kartverket har tidligere regnet Lindesnes både som øy og halvøy. For øyeblikket regnes den som halvøy slik at Lindesnes er definert som å ligge på fastlands-Norge.
Men definisjonen av en øytopp på Peakbbok av mortenh (Morten Helgesen) er grei, nemlig "Norske øytopper på minst 100 m.o.h. Kun øyer i saltvann (naturlige og menneskeskapte). Svalbard og Jan Mayen er ikke inkludert."

Så da var saken biff. Midtbøknipen er en av Vest-Agders ni øytopper! Andre som har beskrevet tur til toppen har gått bratt opp fra Linddalen i SØ. Da vi kom til Linddalen langt ut på ettermiddagen var det kaldt og skygge på denne siden av fjellet. Ingen mennesker å spørre om veien og ingen sti eller spor oppover den bratte og tilgrodde nordryggen. Vi valgte derfor å fortsette til Spangereid, og krysset således Spangereidkanalen to ganger. Vi hadde sett oss ut en skogsvei fra Midbø som førte opp i høyden SV for toppen, og spurte en lokalkjent om adkomst herfra. Han hadde selv ikke vært på toppen, men mente det skulle være helt greit, til og med merket med noen stenger.
Vi kjørte til Midtbø, og tok inn en sidevei bak drivhusene der skogsveien starter der vi satte fra oss bilen litt opp i bakken. Her var det sol og nesten vindstille, og bare ca. 1 km i luftlinje til toppen. Vi bestemte oss for å ta turen selv om vi egentlig bare hadde kjørt ned hit for å rekognosere.

Parkering ved skogsveien fra Midbø SV for Middtbøknipen

Det var fristende å kjøre lenger opp på skogsveien, men det ble ganske fort både svært bratt og glatt. Vi ga oss i vei oppover veien godt kledd i varme dunjakker, og fortsatte til terrenget flatet ut oppe på ca. 160 moh. Da hadde vi toppen rett til høyre for oss, og fant ut at vi måtte begi oss ut i terrenget. På med trugene som kom meget godt med i det meget strevsomme terrenget vi måtte gjennom. Vi fant ingen tegn til sti eller tråkk, bare masse spor etter elg og hare. Terrenget var adskillig brattere og mer kupert enn vi hadde forventet, og det ble endel opp og nedturer på veien. Det var dessuten veldig tilgrodd av einebusker og trær slik at vi brukte lang tid på å finne en brukbar rute til toppen. Etter mye strev var vi endelig fremme ved målet etter 1t 20min. På toppen er det en steinvarde noen meter NV for et gammelt trig-punkt som ligger på høyeste punkt. Boltene står igjen, men stangen ligger veltet nedenfor toppen. GPS 389557 6437103, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigert. Nydelig utsikt utover mot havet i begynnende skumring.

Astrid endelig på toppen av Midtbøknipen etter en strevsom tur!
Fra trig-punktet i forgrunnen mot varden litt lenger mot NV
Utsikt fmot trig-punktet og havet i vest
Begynnende solnedgang på Midtbøknipen

Vi valgte å følge våre egne spor tilbake, bortsett fra da vi nærmet oss skogsveien. Her forsøkte vi oss på en snarvei som førte mer direkte tilbake til bilen uten at dette var noen fordel. Vi kom inn i en bratt og ulendt elvedal, før vi omsider kom ut igjen på veien.
Lærdom: Vi burde ha studert kartet med 1 m koter mer nøye på forhånd. Da hadde vi skjønt at dette terrenget kunne bli strevsomt. Muligens finnes det en bedre adkomst fra SV, men den fant ikke vi!
Takk for turen til Astrid som gjennomførte med stil, selv om det røynet hardt!