Nordvest for Høyåsen i Vestby kommune (03.03.2018)

Written by Stigun GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sør for Høyåsen (138m) 03.03.2018 16:56

Tok av fra E6 i retning Pepperstad Skog og videre mot Berg. Hadde tenkt å gå fra Berg mot kommunetoppen i Vestby men tett skog og ingen som helst spor å se. Kjørte derfor noe vestover i retning Hvitsten og tok av sørøver mot Østre Torp. Brøytet helt frem til overraskende stor p-lomme som tydeligvis var utgangspunkt for turer i området, i enden av veien på Østre Torp. Fulgte skispor og kort etter markert spor i snøen etter hester i sørøstlig retning helt til jeg kom til en mindre bratt del av vestflanken av Høyåsen. Likevel småbratt og kronglete i østlig retning med truger, bedre lenger oppe; og etter litt var jeg oppe på ryggen som markerte Nordvest for Høyåsen. Glissen skog her, men likevel ingen utsikt utover hundre meter.

Fra høyeste punkt Nordvest for Høyåsen

Ned igjen litt lenger nord. Etter dagens besøk til seks kommunetopper i Østfold og Akershus inn på nordgående E6 med stø kurs mot Valdres..