Auskjeret med Randonnéski (01.03.2018)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Toppen av skitrekket (780m)
Endpoint Overøye Arena (400m)
Ascents Auskjeret (1,340m) 01.03.2018
Starten opp skitrekket på Overøye med Auskeret midt i bildet.

Jeg hadde planlagt å gå opp slalåmtraséen på Overøye, men ble overrasket over at skitrekket var åpent pga skidag på en skole. Dermed betalte jeg glatt 60 kroner for å bli trukket halvveis opp til Auskjeret og unngå -21 grader som det var nede i dalen. Jeg hadde jo kledd på meg altfor mye, for oppe i fjellsiden var det mye mildere i sola. Jeg måtte tråkke egne spor oppovermot toppen, noe som også gjorde sitt til at jeg stadig vekk måtte hive etter pusten og svetten rant. To timer brukte jeg til toppen. Skrev meg inn i toppturboka og surra litt rundt der oppe uten å gå altfor langt ut på skavlene.

Nedkjøringen var stedvis bra, men litt for mye vindblåst ovenfor skitrekket. Skogskjøringen nordøst for slalåmtraséen var derimot meget bra.

Auskjeret til høyre i bildet. Og sporene mine opp til og ned fra toppen.