Ørsta: Hellefjellet, Sandhornet og Grøthornet (28.02.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Myklebust, Follestaddalen (100m)
Endpoint Myklebust (100m)
Ascents Sandhornet (957m) 28.02.2018 12:24
Grøthornet (1,083m) 28.02.2018 13:24
Hellefjellet (1,239m) 28.02.2018 14:27

Det var ikke mindre enn 18 kalde grader ved start i Follestaddalen. Det var bare å hive seg i det og vi kom heldigvis opp i sola etter ikke altfor lang tid. Meget sur og iskald vind midt i fleisen da vi kom opp i dalen og den fulgte oss helt opp i bandet mellom Sandhornet og Grøthornet.

Vi tok turen først bortom Sandhornet som har en flott utsikt og er absolutt verdt et besøk. Det var nesten synd vi ikke sparte denne til slutt for da kunne nedkjøringen nesten blitt enda bedre, men det helt greit å slippe å ta på fellene en ekstra omgang.

Vinden mellom de to toppene var fremdeles grisekald, men når vi kom opp på Grøthornet var den nesten fraværende, takk og lov !! Vi gikk et lite stykke videre mot ryggen opp mot Hellefjellet før vi satte fra oss skia og fortsatte oppover egga med Stegjern og isøks. Egga var meget grei å gå, men jeg var glad vi hadde stegjern med, underlaget under 20-25 cm tørr snø var nemlig tidvis ganske hardt. Storveis utsikt mot resten av Kalvedalsegga og Grøtdalstindane spesielt fra toppen!

Returen ned på ski var superflott, kjempeflotte forhold framtopp til bunn, kan faktisk ikke bli bedre nesten ;-)

Storfornøyd med turen ilag med perfekt turfølge som alltid, Torleiv, sjølvaste Kroksleiven !

Mot Veirahaldet og Blåtinden
Mot Grøthornet og Hellefjellet fra Sandhornet
Torleiv på Sandhornet
Grøthornet mot Hellefjellet
Grøthornet mot Sandhornet
Toeleiv på vei mot egga til Hellefjellet
Pass deg Torleiv !!!
Egga mot Hellefjellet
Mot toppen av Hellefjellet
Superfin snø og flotte forhold !