Reinsjøfjellet - kommunetopp i Overhalla (27.02.2018)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Reinsjøfjellet (726m) 27.02.2018 15:26

Vi kom fra Beingårdsheia og var klare for dagens andre tur. Kjørte forbi Skistad, betalte 50 kr i bom uten Vipps, og kjørte til parkeringen hvor skuterspor startet. De første bakkene var det ikke spor, men de begynte før Tømmersjøen. Løypa gikk ganske høyt, og på en topp hvor man kan se Grytsjøen forlot vi løypa og tok oppover i fjellet. Det var ganske langt, og vinden ble surere og surere. Heldigvis var det ikke mye snø igjen som ikke allerede hadde blitt deponert, så snøfokk var ikke noe problem. Men -10 grader og frisk bris eller mer gjør at man må forebygge frostskader. Jeg hadde på meg min gode gamle Norrøna-annorakk med hette med forlenger. Dessverre var ikke forlengeren særlig stiv, så ved sidevind lukket åpningen seg. Jeg fikk ny forståelse for manglende dybdesyn når man bare ser på ett øye! Særlig når en skal renne ned igjen.

Jeg fikk problemer med fellene. Har litt slitent lim, så det lønner seg å legge de på før de blir kalde. Men vi brukte smøring i skisporene, så fellene kom ikke på før vi forlot løypa. Da løsnet de bak ganske raskt, og begge måtte av før vi rakk toppen. La på blå ekstra for å få noe feste. Heldigvis har denne toppen slakk stigning.

Vi gikk opp litt langt øst, og fulgte ryggen i medvind bort til toppene. Dermed fikk vi med oss begge de jevnhøye toppene. Nedturen la vi så vi raskest mulig skulle komme i mer vindstille strøk. Vi havnet derfor litt langt mot Grytsjøen, og fikk en lite motbakke i skiløypa før vi kunne renne de flotte rennene ned igjen til bilen!

Vi stoppet i Grong og spiste en deilig Elgburger på Grong hotell, før vi kjørte til campinghytta på Føllingstua camping. Deilig med en dusj! I morgen bærer det mot Skjækerfjellene.

Det fine kveldslyset kom på toppen. Ser Sondre rett før første topp.
Sondre ved den andre toppen