Beingårdsheia - kommunetopp i Flatanger (27.02.2018)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Beingårdsheia (612m) 27.02.2018 10:19

Gårsdagen ble brukt til å bestige den nye kommunetoppen i Sørum, Bjørnholen. Ellers ble det bilkjøring fra Asker til Steinkjer.

Etter en god frokost på Grand hotell i Steinkjer kjørte vi mot Beingårdsheia. Det var strålende solskinn bortsett fra frostrøyk over åpent vann. Temperaturen var nede i -22 grader i noen kalde daler, men stanset på -8,5 grader når vi gikk ut av bilen ved en brøytelomme ved Smålitjønna. Lite trafikk her så vi følte parkeringen var grei!

Vi valgte å gå vannet på langs og opp første dalsøkk. Lett å gå opp med feller, men litt plundrete å renne ned igjen. En annen mulighet er å gå opp rett fra vannet. Trolig mer kupert, så vi valgte det bort.

Det blåste mer og mer, så vi fulgte dalen og ventet så lenge som mulig før vi steg opp i fjellet. Ruta var i grunnen grei. Fjellet har to topper, som på de siste detaljkartene er målt til samme høyde, 610,8 moh. Så vi gikk på begge! Surt på toppen, så vi dro raskt ned igjen. Blanding av skare og fokket snø, tildels av type "frosset hav". Nede i dalen var det mye bedre da det kom 10 cm nysnø i går. Fine renn!

Tilbake ved bilen kjørte vi til Namsos og handlet og fylte magene på Coop, før ferden gikk mot Reinsjøfjellet og dagens andre tur.

Vi forlater bilen på den tvilsomme parkeringsplassen!
 Det er på tide å forlate dalen og stige mot toppen.