Kolbeinsvarden (25.02.2018)

Brikafjellet (204m) 25.02.2018 13:17
Trettedalsklubben (201m) 25.02.2018 13:36
Visits of other PBEs Steinrusta p-lomme (60m) 25.02.2018 12:16

Dagen startet med sol og lettskyet vær, men det var meldt tilskyende utover ettermiddagen. Med et par plussgrader var det fint å gå på tur. Opp til Kolbeinsvarden er det tilrettelagte stier, men i dag var det en god del is og glatte partier. Det gikk likevel greit. I dag var det en del folk på tur, og noen hadde brodder. Nydelig utsikt i alle retninger fra toppen av Kolbeinsvarden.

Etterpå gikk jeg sørover til Brikafjellet. På toppryggen er det veldig bratt på høyre side (vestsiden). Herlig utsikt fra toppen. Jeg tenkte at det var en mulighet for å gå direkte til Trettedalsklubben, som man ser godt fra Brikafjellet. Men på toppen av Brikafjellet var det tilsynelatende ikke dekning, så jeg fikk ikke sett på detaljene på kartet på mobilen. Likevel dukket det opp et tråkk som gikk i ønsket retning. Etterpå tok jeg samme vei tilbake. Det går en sti direkte fra Trettedalsklubben til Kolbeinsvarden, men jeg var usikker på føret. Det var snø i høyden, mens det øst for Kleppevatnet var barmark noen steder.

På vei til Brikafjellet møtte jeg tre stykker på tur opp til Kolbeinsvarden. De samme tre møtte jeg da jeg gikk tilbake til Kolbeinsvarden, og det skjedde på nøyaktig samme sted. Helt tilfeldig.

GPS-sporet er ganske unøyaktig på den siste delen, der jeg fulgte stien begge veier.

På vei opp til Kolbeinsvarden fra nord.
Fra Kolbeinsvarden mot sør. Liatårnet på Sotra bak til høyre. Lyderhorn bak til venstre.
Fra Kolbeinsvarden mot nord. Nordhordlandsbrua er synlig. Høgstefjellet helt til høyre.
Fra Kolbeinsvarden mot nordøst. Høgstefjellet til venstre. Eidsvågneset til høyre.
En ruin ved stien på vei fra Kleppevatnet til Kolbeinsvarden.
Fra Brikafjellet mot sør. Lyderhorn til venstre. Liatårnet på Sotra bak til høyre.
Fra Brikafjellet mot Bergen sentrum. Mastene på henholdsvis Rundemanen og Ulriken er synlig til venstre og høyre.