Jotunheimen (22.02.2018)

Visits of other PBEs Fagerstrand Parkering (1,063m) 22.02.2018 09:29
Vinter på Bygdin
Store Galdeberget

Ikke så ille å få seg en tur til Jotunheimen igjen. Takket være brøyting til Bygdin (som jeg personlig skulle sett var ubrøytet, men som jeg glatt benytter meg av), var plutselig ikke Jotunheimen så utilgjengelig for oss i Valdres midtvinters lenger.

Brøytet parkering på Fagerstrand (50 kr.) og så var det bare å legge i vei i strålende sol.

Iskald trekk langs kanalen ut mot Raudfjorden, men når Bygdissundet var passert, la vinden seg og sola begynte å varme. Trått skiføre, men.

Et par km ut på Bygdin valgte jeg å forlate de gamle scootersporet for å tråkke egne spor skrått bortetter fjellsiden. Det ble en tung affære og turen til topps ble det som Øyvind Brekke ville kalt slitetur. Var tom for krefter før dalbrekket ut mot Bygdin og det ble en del henging på stavene etter hvert. Som belønning for strevet kom det et digert skyflak seilende inn og blokket bort sola i min del av Jotunheimen på en ellers fortreffelig dag. Kanskje like greit, for nede i den vindstille solhellinga litt tidligere fikk jeg assosiasjoner til vårskitur og heteslag.

Skiføre var veldig variabelt, vekslende fra pudder vi pappskare til blank betongis. Men uansett gikk det lettere ned igjen. Jeg så til min store overaskelse også en annen kar ved Vestre Kalvehøgde. Våre veier møttes ikke direkte, heldigvis får jeg si, for så falleferdig jeg følte meg ved toppen denne dagen var det like greit å ikke møte folk. Stolthet og verdighet må vite :-)

Skispor. Idylliske å se på. Litt mer trå å produsere.
Sort hvitt er det sjelden jeg drister meg til, men frister her.
Hurrungane fra toppen.
Hallingskarvet.
Mot Bygdissund.

Flotte

Written by Olepetter 23.02.2018 15:03

greier, da. Likte sort-hvitt-bildet. Håper virkelig jeg får til noen små skiturer når jeg kommer hjem uti mars. Takk for opplysning om brøyting inn til Bygdin.