Søtelifjellet/Storeskardnøse (22.02.2018)

Høgesyningen (1,396m) 22.02.2018 13:22
Grønleinberget (1,408m) 22.02.2018 13:58
Storeskardnøse (1,502m) 22.02.2018 15:11

Tid for en ny tur i Hemsedalsfjella. Kjørte over Magistadåsen, -13, videre panoramavegen forbi Nøsen og over Flydammen -27 kalde her. Videre inn Grøndalen, og til Feten. Her var vegen brøyta, men stengt. Måtte derfor starte fra bommen, som bare hytteeierne hadde nøkel til.
Innover Bulidalen i nykjørt skiløype, helt inn til Bulii. Fulgte spor opp til øverste hytte her, før jeg la på feller, og fortsatte opp langs Bubottåne. Videre opp langs et bekkedrag, til mellom Svarthetta og Fosseberget, her måtte både lue, votter og jakke av i solsteken. Videre lett til topps på Søtelifjellet 1594. Mye fastere skiføre i dag, etter gårsdagens harde vind.
Etter en lang pause i sola, bar det ned igjen til Bulii. Nydelig kjøring ned her, med delvis hardt og delvis 10 cm pudder.
Fulgte så skiløype mot Ershovdtjernane, før jeg satte kursen opp mot Høgesyningen 1394. Her var vestsiden helt avblåst, mens det på østsida lå 10 cm fantastisk pudder og ventet.
Fortsatte direkte opp vestryggen mot Grønleinberget 1410. Her ble det en kort matpause og en liten fjellprat med andre tinderanglere.
Videre østover ble det nok en flott nedkjøring i 10 cm pudder mot Kvannebekktjerne, forbi steinhytta og opp mot Storeskardnose 1502. Begynte å skye litt over nå, så satte opp farten litt. Men vel oppe på nevnte topp, klarnet det opp. Studerte derfor rutevalg på de neste turene i området her.
Nedkjøringen til Feten igjen, ble en opplevelse av de sjeldne. Først i 10 cm pudder på østsida av diverse rygger nedover, før det ble masse pudder i bjørkeskogen ned mot veien. Herlig kjøring, og det attpåtil med fjellski(Åsnes).
Nok en herlig dag i Hemsedalsfjell.

Mot Søtelifjellet 1594

Bubottnøse

Søtelifjell 1594

Harahorn til venstre, og Storeskardnosene bak til høyre.

Flott nedkjøring fra Grønleinberget og steinhytta kan skimtes.

Fra Storeskardnøse mot Skogshorn, Nibbi m/flere

Flotte Rankonose baki der.