Fossdalsskavlen med Synnøve (19.02.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten på Mjølfjell (630m)
Endpoint Same (630m)
Ascents Fossdalsskavlen (1,551m) 19.02.2018 15:35
Visits of other PBEs Skikjelken i Ljosandalen (910m) 19.02.2018 11:15

Vinterferieuke på Mjølfjell med datter Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen), SynnøveSognnes (Synnøve Sognnes) og Ole Einar.

Våknet til nydelig vintervær denne mandagen, men kaldt. Termometeret viste -13 utenfor hytten. Rikelig med snø, vel 1 m men ikke slike snømengder som har falt ned over andre deler av Vestlandet som f.eks på Kvamskogen og i Myrkdalen.

Fossdalsskavlen var dagens mål. Vi fire startet ut sammen og gikk den vanlige ruten på vestsiden av Ljosandalen inn til Borgarbuseter der Ljosåni krysses og fortsatte opp til Skikjelken i Ljosandalen. Her oppe var det såpass kraftig vind at vi bare fortsatte opp skaret til Borgarbuvotni. Vinden økte på i høyden, og det begynte å bli vel surt og kaldt. Vi fortsatte likevel i samlet flokk til litt før Hestabotn der vi tok dagens første pause. Nå var det blitt så kaldt at to i følget valgte å snu. Synnøve derimot hadde på ingen slike tanker! Hun ville på toppen - det var det ingen som helst tvil om! Jeg kunne jo ikke være dårligere, og det ble derfor til at vi to fortsatte mot toppen.

Skavlete og avblåst opp kanten i Hestabotn der det som vanlig lå en snøskavl mot nordvest. Vi valgte å fortsette inn dalen mot Hestabotnvatnet 1340 for å få litt ly for vinden som feiet nedover dalen fra øst. Dette viste seg å være et godt valg, for her inne avtok vinden slik at vi kunne unne oss en kort matpause uten å bli altfor kalde. Så fortsatte vi de 200 hm oppover mot toppen, jeg med kortfeller og Synnøve med kun en langfell da den andre hadde løsnet mer eller mindre totalt! Dette hindret imidlertid ikke Synnøve i nevneverdig grad!

Vi var først oppom 1551-toppen med et gammelt trig-punkt før vi fortsatte mot den snødekte varden på toppen.

En meget glad og fornøyd Synnøve på toppen av Fossdalsskavlen!
Utsikt mot SV mot Langavatnet, Magnhildsnut og Mjølfjellet
Nydelig dag på Fossdalsskavlen!
En selfie må self-øgelig til når ungdommen er på topptur! Utsikt mot NNØ ned mot Flåm og Aurlandsfjorden

Føret var ikke det beste oppe i høyden denne dagen. Mye skavler og endel isete partier gjorde at vi måtte det det mer rolig enn vanlig på returen. Vi klarte likevel å finne ganske mange strekk der vi fikk til sammenhengende kjøring på bra snø, slik at nedturen ble adskillig mer trivelig enn vi hadde fryktet. Ved enden av Borgarbuvatnet kjørte vi nord for der vi gikk opp på nydelig føre som fortsatte ned gjennom hele Ljosanddalen. Tusen takk til Synnøve for en flott, men krevende tur!

Turdata rett fra GPS: 27.55 km, totaltid 7.53 t/6.21t i bevegelse, 1088 hm, max fart 37 km/t.
GPS-track lagt inn - litt forskjellige data!

Start date 19.02.2018 10:08
(UTC+01:00)
End date 19.02.2018 17:54

Fantastisk !

Written by Gunski 21.02.2018 19:55

Du verden så fine bilder. Sikkert en flott tur.

Sv: Fantastisk !

Written by knutsverre 22.02.2018 09:50

Takk for hyggelig kommentar, Gunnar! Heldig med vinterferieværet denne gangen!