Tour of Trøndelag 2018 - Dag 2 (18.02.2018)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Start point Storkjølen parkering (338m)
Endpoint Vuttudalen (211m)
Ascents Gråurda (791m) 18.02.2018
Omnfjellvarden (846m) 18.02.2018
Visits of other PBEs Orkanger (0m) 18.02.2018
Storkjølen Parkering (330m) 18.02.2018

Planen for dag 2 av Tour of Trøndelag 2018 var de høyeste toppene i Orkdal (Omnfjellvarden) og Snillfjord (Gråurda).
Harex (Harald Johansen) og jeg skulle starte fra Høgkjølen , gå over Omnfjellvarden, ned i dalen på andre siden og deretter opp til Gråurda. Der skulle vi møte TRefsnes (Trine) som startet litt senere enn oss fra Vuttudalen parkeringslomme. Dog ble det slik at hun gikk mye raskere enn antatt og vi veldig mye tregere enn antatt. Så vi møtte henne ikke før vi var nede ved bilen hennes, slik at hun kunne kjøre oss tilbake til vår bil :)

Så til turen :)

Flotte forhold og lett terreng opp fra Høgkjølen til Omnfjellvarden gjorde den delen av turen til en lek :), selv om vi brukte lengre tid en planlagt. Vi brukte ca 2t10min til toppen.
Oppe på Omnfjellvarden peker Harald ut neste topp! Gråurda!

Ned fra Omnfjellvarden var det ikke like flotte forhold. Pga av vinden i dagene før så var det veldig mange små skavler og ujevne snøforhold. Hardt og mykt om hverandre. Særlig slet jeg, mens Harald taklet forholdene mye bedre. At det var veldig "flatt lys" gjorde ikke sakene bedre.
Vi fulgte uansett ryggen ned mot Omnfjellbruna, for deretter å ta oss ned mot øvre del av Nyslettdalen. Ruta sa seg egentlig selv. Krysset over mot Langmyran litt sør for Fagerhaugen og tok deretter fatt på oppstigningen opp mot Gråurda. Vi gikk opp den meget bratte siden til venstre for Tverrelva. Det siste stykket opp til det flatet ut måtte vi av med skiene og bruke disse som "økser" for å komme oss opp. Var kanskje på kanten dette, men det gikk nå bra.
Etter denne oppstigingen var det bare å sette i marsj opp mot toppen av Gråurda. Først mot Damvatnet ett stykke før vi tok til høyre, krysset slukten/søkket hvor Tverrelva renner og deretter rett opp mot toppen. På vei opp fikk vi vinket til Trine som var på vei ned noen hundre meter øst for oss. Vi var oppe på toppen kl 1530, litt over 5 timer etter vi startet på Høgkjølen.

Harald og varden på Gråurda. Er den 791 eller 792 ? :)

Vi var ikke lenge på toppen, kun en liten matbit og innsjekking på Opp24-appen til Turistforeningen. Måtte gå 30 meter nordøstover for å få sjekket inn, da de har lagt inn feil koordinater. Etter jeg sendte de en mail, har de rettet det opp :)

Nedkjøringen gikk rett ned mot Fjelldalen, fulgte det naturlige valget ned langs med bekken som går der. Nede i Fjelldalen var det bare å peise på gjennom skogen ned til bilen, Trine og transport tilbake til bilen vår på Høgkjølen :)