Nibbi rundt (17.02.2018)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Løkjastøladn (895m)
Endpoint samme (892m)
Ascents Nibbi (1,741m) 17.02.2018 11:31
Bjørnbakknøse (1,705m) 17.02.2018 12:40
Skurvefjellet (1,739m) 17.02.2018 13:30

For en flott start på vinterferien.
Start fra Løkjastøladn, i sporet etter noen randofolk. Heldigvis, for det lå nok 20 cm snø de første 300 høydemetrene. Etter hvert tok jeg de igjen, og måtte brøyte siste stykke opp selv.
Fra å gå uten lue og jakke oppover i solsida, måtte alt på igjen på toppen, da det var en forholdsvis kald trekk.
Tok av feller og blinka ut neste topp, Bjørnbakknose. Grei nedkjøring mot Grunnane, selv med fjellski, i 10-15 cm løssnø. Etter en liten matbit på laveste punkt, startet jeg med litt halvbratt stigning opp på Bjørnbakknose. Valgte selve ryggen, da den så grei ut. Lett til topps her.
Ned igjen samme vei, og videre mot Skurvefjellet. Greit langs sørsida på ryggen, til tross for store snømengder. Underveis traff jeg på en reinsflokk, som ble skremt oppover av 4 randokjørere fra motsatt side. Lett til topps. Der oppdaget jeg en annen reinsflokk i vestsida.
Tilbake til Grunnane og ny matpause her, før jeg fortsatte opp til Nibbi igjen. Her var det et folkehav av randokjørere, både på tur opp og ned. Umulig å finne en trase med jomfruelig puddersnø, men klarte nå å karre meg ned til bilen på 15 minutter lell.
Fin tur i hjemlige omgivelser.