Nøttveitveten (14.02.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Nøttveitveten (205m) 14.02.2018 14:53

Nytt Opptur Bergen turmål. Parkering ved god merket stistart på høyeste punkt på FV 565 øst for Solend. Nedsnødde utydelige spor, først et kort stykke på kjerrevei, deretter ut i terrenget. Mistet de utydelige sporene, og noe "uryddig" over første kolle (tilbakesporene følger stien bedre..) Videre over en ny kolle hvoretter det igjen bar nedover i retning Nøttveitveten fra nordlig retning. Delvis gjennom tett sitkagranfelt, fortsatt bra merket(med plaststrimler), i nordflanken av Nøttveitveten, og i stigningene her merkbart dypere snø; nærme toppen hadde snøen lagt seg i fonner, stedvis mer enn knedypt. Kraftig vind på toppen, som hadde fin utsikt mot sør, vest og nord. Dagsferske spor opp(og ned) fra sørvest.

Nøttveitveten. Nordenden av Radøy venstre, øya Toska senter/høyre. Øygarden helt bakerst i bildet
Utsikt i sørvestlig retning. Eldsfjellet senter/venstre

(Atskillig raskere) ned igjen samme vei, og stormen som var meldt uteble heldigvis. Fin tur, som nok er vesentlig lettere ved barmarksforhold...