Snøbonanza på Løvstakken (10.02.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Krohnegården parkering (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Løvstakken (477m) 10.02.2018
Visits of other PBEs Krohnegården p-plass (160m) 10.02.2018
Ønske om kjapp tur på Løvstakken i dag. Knut Sverre svarte gledelig nok positivt på min sms-forspørsel om turfølge. Ved ankomst Bergen og Fyllingsdalen viste det seg at regnet/sluddet som hadde falt i ytre strøk hadde lagt seg som mer eller mindre tørr snø her,
i alle fall over 100-150 meter, og det var et utrolig vakkert vinterlandskap som møtte oss da vi steg ut av bilen på Krohnegården; kombinasjonen snø og lite vind er vi ikke bortskjemte med i Bergen og snøen lå vakkert dandert på hver minste kvist! Mitt spreke og uforferdete turfølge insisterte på at vi som vanlig skulle klyve det bratte klyvepartiet også i dag; ingen spor å gå etter, og i jomfruelig 15-20 cm dyp nysnø kløv vi oppover; dog klart mere forsiktige enn ved tørre barfjellsforhold. Ikke overvettes mange som hadde gått før oss oppover lengre oppe, men likevel greie spor når vi kom inn på "hovedstien"
Ein fjellets mann på Løvstakkens høyeste knaus

Friskt og vinterlig på toppen; følgelig ingen picnic i det fri, og kjapt samme vei ned igjen.
Klyvepartiet skulle forseres i dag også!
Sjeldens syn i regnbyen...

Tusen takk til Knut for nok en frisk og trivelig tur til Løvstakken, for anledningen ikledd sin vakreste vinterkolleksjon!