Vinterbestigning av klassikeren Hamperokken (04.02.2018)

Written by LukasHeck (Lukas D. Heck) GSM

Ascents Middagsaksla (1,075m) 04.02.2018 12:35
Hamperokken (1,404m) 04.02.2018 15:23

Tanken om en vinterbestigning av Hamperokken, den høyeste toppen i Tromsø-fastland, kom fort etter å ha entret Nord-norge for en drøy uke siden. Sammen med Gjermund ble det en tur noe lengre enn planlagt. Kent Hugo Norheim, kjent som Kugo, brukte under sin "vinterbestigning" i mai måned 3t 25min tur/retur bilen. Vi brukte ca. 8. Med tyngre utstyr, lite snø og tidlig solnedgang tok ting mye lenger tid. Vi gikk hele ryggen fra Middagsaksla og opp til toppen av Hamperokken til fots.

Gjermund peker ut dagens turmål, sett fra Middagsaksla.
På vei bortover den artige og småluftige ryggen.

Ryggen bortover inneholder noen punkter av klyving og luftige passasjer på noen meter av gangen. Allikevel er de ikke livsfarlige med loddrette klipper med én million høydemeter på hver siden. Gjermund begynte fort å tenke på en varmere årstid, der man kan løpe hele ryggen med hopp og sprett, i shorts mens midnatssola varmer det smilenende ansiktet. Istedenfor hadde vi plutselig hastverk med dagslyset, sur vind og jeg ett defekt stegjern. Allikevel var vi ved godt mot og bestemt på å holde høyere fart mot toppen, for deretter å vurdere forholdene og lyset.

Tilbakeblikk mot Middagsaksla.
Approaching, approaching!

Gjermund nyter sola!
Små-nærvøs for hva som venter opp den siste flanken.
Happy for å ha klypet meg oppover den luftige og bratte flanken.

Vi satte igjen skia under fortoppen, for å gå lettere og tryggere opp renna og siste klyvepariet opp til toppen. Det var brattere og luftigere enn antatt, men vi kom oss til topps. I det vi kom tilbake til skiene, ble det mørk. Heldig vis er Gjermund er mer rutinert kar enn meg, så han hadde med en kraftig hodelykt. Jeg hadde lagt igjen min, med lite fokus på at turen faktisk kunne bli lang.
En vinterbestigning suppas tidlig i sesongen, eller med så lite snø som nå, blir turen lang. Nedkjøringen blir mye mer orienteringsbasert da det er mye stein- og morenerygger. Vi klarte å holde høyden noen lunde fornuftig etter å ha kjørt hele flanken ned mot botnen fra topp-partiet.

Gjermund tar seg kontrollert ned den forblåste og tidvis lagdelte renna.

Takk for tålmodigheten og mange gode samtaler, Gjermund!

Start date 04.02.2018 10:02
(UTC+01:00)
End date 04.02.2018 17:50

Bra jobba

Written by hmsv1 05.02.2018 18:37

Det er alltid folk som er nye i Tromsø som ville tenkt på en vinterbestigning av Hamperokken kun en uke etter å ha vært her ;) Er det samme Gjermund på tur med deg som sprang en skimokonkurranse på Senja dagen før?!!

Sv: Bra jobba

Written by LukasHeck 06.02.2018 08:08

Det er forståelig å ønske seg en tur på denne ikoniske toppen! Vi beviste at det ikke er noe problem å gjennomføre turen året rundt, så lenge forholdene ligger tilrette. Jepp, Nordskar var med på eskimo på Senja dagen før!