Keipen (04.02.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Mefjordvatn
Ascents Keipen (938m) 04.02.2018 13:00
Knuten (110m) 04.02.2018 13:00

På hjemturen fra Senja benyttet jeg muligheten for å gå en liten spasertur til Knuten før jeg fortsatte ferden østover og gikk en formiddagstur til Keipen. Gikk opp fra startstedet som brukes om sommeren (ved Mefjordvatn) og gikk opp på høyre siden av elva og fulgte en dalformasjon oppover. Jeg trodde at all snøen ville vært blåst bort etter mye vind dagen før og da det var meldt liten kuling i dag også. Men jeg ble overrasket over at det var faktisk vindstille og pudderføre. Pudder på skare men likevel, bedre enn bare hard skare. Underlaget var heldigvis ikke så hardt lenger opp i sørøstflanken, så puddersnøen hadde bundet seg relativt bra i topphenget og jeg gledet meg til nedkjøringa. Oppe på eggen var det så hardt at jeg byttet til stegjern men det var verdt å gå den siste biten bare å få meg litt av den fantastiske utsikten over Nord Senja og Breidtind. En fyr som kom opp litt etter meg brukte ikke stegjern men det er nok forskjell på folk! Flott å kjøre ned den øverste halvparten av fjellet, men siste biten var mest skareføre, selv om det så ut som pudder....

Vakker start på dagen på Knuten
Ved starten av turen til Keipen
Utsikt mot Breidtind!
Andre folk some var ute på tur i dag
Innover dalen
På vei opp sørøstflanken
Noen andre som nyter det fine føret
Ser ut som et skiføre man kan glede seg til :)
Nesten oppe på eggen
På eggen
Utsikt mot Grytetippen
Utsikt mot Segla fra toppen
Flere randoneefolk som var med på forrige dagens opplegg kom opp etter hvert