Fedalsnibba (03.02.2018)  6

Ascents Reinskredhyrna (1,478m) 03.02.2018 14:11
Reinskredfjellet (1,533m) 03.02.2018 14:31
Fedalsnibba (1,609m) 03.02.2018 16:23

Denne helga var målet å få til en hyttetur på skihytta på Flofjellet. Til tross for fint værvarsel, var det vrient å rekruttere turdeltakere. Redninga ble Kristine-Ýr som ikke var tung å be da hun skjønte at muligheten kunne by seg til å komme seg ut av den klamme storbyskodda og opp i de sagnomsuste fjella på Nordvestlandet i perfekt vintervær. Vi møttes i Stryn ca 2130 fredags kveld og var ikke klare til å gå fra Flo før ca 2200. Det gjorde for så vidt ingenting, da den sene avmarsjen medførte at fullmånen rakk å komme over fjelltoppene og lyse vei opp til hytta. Nøkkelen til hytta hentet vi for øvrig fra et veldig hyggelig par på Flo som er hytteansvarlig (dette går visst på rundgang blant noen av de som bor på Flo.

Da vi kom opp på hytta var det snø foran døra til over dørkarmen, og vi fikk oss derfor ei lita graveøkt før vi kom oss inn og fikk fyrt opp i ovnen.

Lørdag morgen var det nesten blitt varmt i hytta etter hard fyring hele natta, og været var strålende. Etter en bedre frokost la vi avgårde mot dagens turmål Fedalsnibba, Reinskredhyrna og Reinskredfjellet/Middagsnibba.

Skihytta og uthuset
Fedalsnibba i midten av bildet. Ryggen mot Reinskredhyrna som vi skulle gå til høyre.
Det var fantastisk snø fra hytta og opp lia, og mye artig bratt terreng.
Rindalshyrna ruver på andre sida av dalen. Det var to personer på tur opp nordsida der i dag, men det var ikke godt å se om de gikk hele veien til toppen eller ikke.
Fedalsnibba sett fra Reinskredhyrna.
Ettersom det er et lite stykke bort til Middagsnibba (som sees over skyggene på bildet) og turen gir lite skikjøring, ble det en soloavstikker dit for min del.
Ryggen vi kjørte ned fra Reinskredhyrna bak. Den hadde et par bratte parti som var litt glaserte og utsatte i dag. Her er vi på vei igjen opp mot Fedalsnibba.
Da vi nærmet oss Fedalsnibba kom det dessverre noen skyer inn. Det ble derfor flatt lys på nedkjøringa. Snøen i østsida var likevel så fin at det ble artig skikjøring. Absolutt en anbefalingsverdig skitur!

Søndag var været såpass dårlig at vi nøyde oss med å rydde ut av hytta og kjøre ned til Flo.